Marketingmoments

Bolhapiac

2012. augusztus 21. 13:24 - Marketingmoments

bolha.jpgTegnap, hazafelé jövet sok-sok lomdomb mellett haladtam el, tavaszi lomtalanítás volt. Azt csak mellékesen jegyzem meg, hogy minden kupacnak volt "őrzője", de a rengeteg, még használható holmi és a tavasz zsongása eszembe juttatta a bolhapiacok utánozhatatlan hangulatát. És míg hazasétáltam, azon gondolkodtam, hogy ha bolhapiacra megyek, ott mindig szép számmal akad eladó és vásárlóközönség is, de nem emlékszem rá, hogy valaha láttam volna bolhapiacot reklámot. Kíváncsiságból "rágugliztam" de csak cikkeket találtam. Úgy tűnik, hogy a bolhapiacok a Word-of-Mouth, azaz szájhagyomány útján terjedő reklámok remek példái.  Csak a nem rendszeresen  megrendezett bolhapiacokról készülnek plakátok. De vajon miért? A kérdésemre a választ a Nők Lapja Café flohmarkt_2.jpgegyik cikkében találtam meg (nlcafe.hu).  "A használtcikk-piacokért vagy lelkesedik valaki, vagy zsigerből utálja őket, átmenet vagy közönyös álláspont nincs." Az idézett mondatból következik, hogy miért ismerik az emberek a bolhapiacokat, mert a lelkesedőt mesélnek az élményeikről, pozitívan, mert egy-egy jó vásár örömmel tölti el őket, ezt pedig megosztják másokkal. Bár itt nem beszélhetünk márka kisajátításról, mégis valami hasonló megy végbe. Kötődés alakul ki piac és a vevő között. Én is nagyon szeretem a bolhapiacokat, de azt hiszem én sem tudnám megmagyarázni, hogy miért. A hangulat, a kincskeresés, a retró tárgyak, ami sok emléket idéznek, nem tudom flohmarkt_1.jpgmi vonz inkább. Talán hétvégén fel is kerekedek egy kis kincskeresésre.

Miközben a bolhapiacról írok, feldereng bennem a híres/hírhedt  Négy Tigris piac képe. Ott általában kifejezetten nagy forgalom van. Évek óta cikkeznek róla, hogy felszámolják, már nem olyan sikeres, stb. Ha marketingtevékenységről lehet szó a piac esetében, maximum a negatív reklámról beszélhetünk, mégis sokak hétvégi programja a ruhatárfelújítás Négy Tigris módra. Ebben az esetben egyértelmű, ez a legolcsóbb forrás, ahol trendi cuccokat lehet szerezni, ez indokolja a szájhagyományt.  

A zöldségpiacokról majd később...

Portobello .jpg

flohmarkt_3.jpg

Azóta, a tavaszi lomtalanítás óta valóban írtam már a zöldségpiacokról is. A bolhapiacok varázsa azóta sem csökkent, legfeljebb kevesebb időm van kimenni, illetve meggondolom, mit vásárolok, hogy nehogy gyűjtögetővé váljak, elég, ha reklámokat gyűjtögetek. Persze ide is került néhány kép még a korábbiak mellé.

Szólj hozzá!
Címkék: bolhapiac

Ez nem Photoshop

2012. augusztus 14. 16:05 - Marketingmoments

Tóth József  Füles már akkor is nagyszerű és egyedi dolgokat alkotott, amikor még nem volt ilyen éles a verseny és ilyen fejlett a technika.Nekem azért tűnnek különösen jónak a munkái, mert látszik rajtuk, hogy valód tárgyakból készítette el az illúziót, azt amit a reklámozó el akart adni. Gyakran emlegetem Hamburger Béla tanár urat, akit még így sok év után is az első igazi szakmai tanáromnak tartok, ő mesélt először Füles (ahogy ő nevezte) munkáiról. Sajnos akkor nem volt a kezünk ügyében megfelelő technika, nem tudtuk megnézni őket, csak felidézni az emlékfoszlányokat. Részben azért, mert a tanári előadás is érzékletes volt, részben pedig azért, mert szó szerint felejthetetlen némelyik plakát, gyorsan magam elé tudtam idézni a túróból (amiről szintén kiderült, hogy hungarikumnak tekintik) készült bocifejet a kifli szarvaival.

boci.jpg

Vagy ott a sajtfigura. Ő sem attól különleges, hogy nagy varázslat kellett a figura megalkotásához, hanem az ötlet, a látásmód, a csipetnyi vidámság, amit Füles belecsempészett a képbe és ettől lett több, mint termékfotó.

sajt.jpg

És egy bájos, hálósipkás fickó, aki egy kétértelmű szlogent kapott: "Élmény az ágyban" Ami kiteljesíti a humort, az az arckifejezés, amitől tudjuk, itt valami mást jelent a szlogen, nem azt amit elsőre társítanánk hozzá.

agyban.jpg

 Csodálatos munkái, életútja: http://tothfules.blogspot.com/ 

Hát ezt a postot gyakorlatilag az elődjéhez képest át vagy megírtam, kibővítettem, de hát van az úgy költözésnél, hogy bekerül 1-2 új bútor is.

Szólj hozzá!

Azok a '90-es évek

2012. augusztus 14. 15:33 - Marketingmoments

dream.jpg"A televízióban, és ezen belül különösen a reklámokban egy csodavilág, egy álomvilág tárult eléjük, lebbenő kelmék, színes ruhák, szép testek jelenítették meg a kapitalizmust a vágyak szintjén. Tehát én óriási szerepét látom a reklámoknak a 90-es évek elején abban, hogy selymesen elfogadtatták a magyar és az összes kelet-európai társadalommal, hogy itt kapitalizmus lesz. Ez néhány évvel később Oroszországban és a volt szovjet országokban megismétlődött. Mint említettem, a reklámok nemcsak eladni akarnak, hanem magát a fogyasztást akarják legitimálni azáltal, hogy összekapcsolják a boldogságot a fogyasztással. Ha megveszel egy árucikket, akkor olyan boldog leszel, mint a képen látható emberek - férfiak és nők -, erről szólnak a reklámok. Azt az ígéretet hordozzák, jelenítik meg, hogy a vásárlás aktusával boldogok leszünk, „boldogságot vásárolunk". És persze ez egy végtelen folyamat: mindig vannak új fogyasztási cikkek és szolgáltatások. Az egyik mobiltelefon után a másik, az egyik rúzs után a másik, és ugyanez a mosóporoknál is, az autókról nem is beszélve, amelyeket állandóan cserélgetni kellene. " - sajnos ezt nem állapítottam meg, hanem hanem dr. Sükösd Miklós szociológus-politológus. 

postabank maci2.jpgEgyébként ez most úgy került elő, hogy tegnap este óta tanulás közben, azaz amikor úgy nézek ki, mintha tanulnék, szóval ilyenkor a '90-es évek nagy slágereit kezdtem el hallgatni. Nem tudom ugyan milyen indíttatásból, de most jól esik. És most eszembe jutott, hogy akkortájt vajon mit és hogyan akartak eladni nekünk. Akkor még volt Postabank és hanyatt esett a maci a reklámban a kamattól, és a "Vissza a jövőbe" 2. része volt a premier. De hogy ki volt az a Piroska, akinek az első kazettája a '90-es évek elején jelent meg, hát arról fogalmam sincs, még halovány emlékem sem.
Megnéztem még néhány blokkot és és rá kellett jönnöm, hogy 10 éve már, hogy a csúcsmargarin a Ráma, a csodatampon a OB.

Az alábbi blokk szerintem remekül visszaadja a korszak jellemző hangulatát.

 A 80-as évek aranyos bugyutasága már eltűnt, de a még mindig egyszerűek a filmek, elsősorban a technika miatt, kevesebb a látványelem, mint a mostani reklámokban, és még kevésbé lendületesek a spotok. 

Vajon 10 év múlva a mostani reklámok helyét milyen reklámok váltják majd fel?

Azóta már sok vintage reklámplakátot megnéztem, összegyűjtöttem, és némelyik már a '40-es években meglepően modern felfogással és stílussal rendelkezett, például a Bulova órák hirdetései. De továbbra sincs semmilyen vízióm arról, hogy milyen reklámok lesznek majd az űrkompokon.

Szólj hozzá!
Címkék: reklám Postabank

Fogalomtár

2012. augusztus 14. 15:13 - Marketingmoments

psychology.jpg

Az a helyzet, hogy marketingmenedzsment vizsgára kell készülnöm, de ilyen szép időben nem nagyon megy a dolog. (Az eredeti bejegyzés március 16-án íródott) Arra gondoltam, hogy ha elkezdek egy publikus általános fogalomtárat építeni, akkor talán a menedzsment anyagokat is könnyebben átrágom. Hirtelen felindulásból el is kezdtem a honlapon, őszintén én magam is kíváncsi vagyok, hogy meddig jutok majd.  vele. A Kotler-féle alapműből is fel kellene dolgoznom a definíciókat, gondolatokat.

Tegnapi kedvencem:

"Valamiféle eladásra feltehetően mindig szükség lesz. A marketing célja viszont az, hogy az eladást fölöslegessé tegye. A marketing célja a vásárló oly mértékű megismerése és kiismerése, hogy számára a kínált termék vagy szolgáltatás megfelelő legyen, és szinte "eladja önmagát". A marketing ideális esetben vásárlásra kész vevőt eredményez. Mindössze elérhetővé kell tenni számára a terméket vagy szolgáltatást." ( Peter Drucker)

Vagyis kezdjünk el profilozni, figyeljük meg a kedves vásárlót, analizáljuk, de ez a szép gondolat, amellett, hogy alátámasztja azt az elképzelésemet, hogy többet kell(ene) a marketingeseknek pszichológiával foglalkozni, ellentmond annak a tapasztalatnak, hogy ki kell alakítani a vevőben a vágyat az új iránt. Ha nem kínálják fel a mobiltelefon lehetőségét, nem teszik elérhetővé a feltalálók, akkor a többség még mindig jól meglenne nélküle. Ha a különböző kütyüket nem teszik divattá, nem keletkezne rá igény. Ha nem tudom, hogy nem létezik, nem kél bennem vágy a megszerzésére. Érdekes dilemma, hogy melyik nézet áll közelebb az igazsághoz. Olvasom tovább Kotler és Keller 985(!) oldalas könyvét, hátha közelebb kerülök a megoldáshoz.

Na, most már tudom meddig jutottam a fogalomtárral. Mondjuk úgy, elakadtam félúton, de menedzsment vizsgám megvan. Most úgy látom, hogy egy profibb oldalszerkezettel kellene tovább építenem a fogalomtárat, de a saját viselkedésemet ripsz-ropsz kielemezve, rá kell jönnöm, hogy egy nagyon nagy mennyiségű munkát halogatok, pedig egy kockás füzetben is megcsinálhatnám, aztán csak fel kellene pakolnom egy megfelelő oldalra.

2 komment

Terry Richardson szimbólumai

2012. augusztus 13. 16:08 - Marketingmoments

Volt már szó Oliviero Toscaniról, aki igyekezett valami meghökkentővel felhívni a figyelmet a világ problémáira, emellett a Benetton márkanévre is. Most felfigyeltem Terry Richardson munkáira is, aki szintén sajátosan látja a világot, bár nála nem találtam nyomát a társadalmi problémáknak. Amire tulajdonképpen felkaptam a fejem az egy cikk volt, amely címe:" Fallikus szimbólumok Terry Richardson reklámfotóin". Megnéztem a fotókat, hát ha nem mondják a címben, hogy én most fallikus szimbólumokat nézegetek, magamtól nem jutott volna eszembe. Ami eszembe jutott: merész, erőteljes színeket használ, bár néhol a cukorkaszínek dominálnak. A fotók letisztult kompozíciók, kevés kelléket használ, nem idealizálja a terméket, csak szépen megmutatja. Szándékosan ide most nem egy fallikus szimbólumot ábrázoló fotót választottam, hanem egy szerintem nagyon jól sikerült reklámfotót.

tr_1.jpg

Richardson naplójában viszont már egészen más a hangulat. Egy fotósnak természetesen fényképnaplója van. A mai képek között is van néhány érdekes darab, itt sem a minden esetben a szépség a hangsúlyos. Az alábbi kép egy pillanatfelvételnek tűnik, és úgy vélem, a hölgyet nem lehetne igazán szépnek nevezni.

tr_2.jpg

Szeret fekete-fehér képekkel dolgozni, és a naplójában találhatunk néhány nagyon szép képet is, például az alábbi portré is nagyon jól sikerült szerintem.

TR_3.jpg

De hogy megmutassak egy olyan képet is Richardsontól, ami nem tipikus reklámkép,  íme:

TR_4.jpg

És ha a fent említett cikk szerzője fallikus szimbólumokat vélt felfedezni az Aldo reklámlépein, akkor igazán kíváncsi vagyok arra, hogy provokatív fotósunk alábbi képét vajon milyen jelzővel illeti?

tr_5.jpg

Ha szeretnének Terry Richardson világában kalandozni:

http://models.com/people/terry-richardson

Ezt a cikket is óvatosan publikáltam, azokat a bizonyos fallikusnak nevezett képeket kihagytam, de most pótolom.

aldo1.jpg

aldo2.jpg

És találtam egy magyar vonatkozású fotót is, ami ide kívánkozott: Terry Richardson Mihalik Enikővel:

mihalik_1.jpg

Szólj hozzá!

A médiazaj és zajszűrői

2012. augusztus 13. 13:47 - Marketingmoments

A médiazaj azon hirdetések összessége, amelyek egy adott időintervallumban egy adott médiumban jelennek meg. Minél kisebb a médiazaj nagysága, annál inkább preferálja a célcsoport az adott médiumot, de minél aktívabb életet él valaki, annál több reklámmal találja szembe magát. Nagyobb médiazajban, reklámzajban ügyet sem vett a reklámokra a befogadó, így a figyelem felhívása, mennyiségi alapon való reklámozással egyre kevésbé hatékony módszernek ígérkezik, amit leginkább a nagy cégek engedhetnek meg maguknak. A tudatos fogyasztó információt sem fogad el akárkitől. Döntésében támaszkodik a többi fogyasztóra, véleményezőkre, az Interneten fellelhető ismeretekre, eltávolodva a reklámoktól, mely korábban a termékinformációt szolgáltatta. A fogyasztói passzivitás a múlté. A marketing alternatív ága ezzel szemben a fogyasztói interaktivitásra, együttműködésre épül, folyamatos kommunikációt tartva fenn. Ez a lehetőség jól jön a kisebb vállalkozások számára, akik nem tudják megfizetni a nagyobb reklámkampányokat, televíziós és óriásplakát megjelenést.

Figyelmet a megszokottól eltérő, hatás alapú, szórakoztató megjelenésekkel érik el, például gerilla marketing eszközöket alkalmazva. Közvetítő csatornaként magát a fogyasztókat használják szóbeszéd, zsongás generálásával.

Amire szükségünk lehet a médiazaj kiküszöbölésére:

újszerűség

olcsóbb, hatékonyabb módszerek

új felületek

direktebb elérés

pontosabb célzás

A felhasználható eszközök:

BTL (below the line, azaz a vonal alatt)

Ide tartozik minden, ami nem klasszikus.

Blogoszféra - Periodikusan újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal, ezek sorozatából áll.

DM.bmpDM - Közvetlen üzletszerzés (direkt marketing): azoknak a közvetlen megkeresés módszerével végzett tájékoztató tevékenységeknek és kiegészítő szolgáltatásoknak az összessége, amelyeknek célja az érintett részére termékek vagy szolgáltatások ajánlása, hirdetések továbbítása, a fogyasztók vagy kereskedelmi partnerek tájékoztatása, üzletkötés (vásárlás) előmozdítása érdekében. Igen, az idegesítő telefonhívásokról és a gyakran a kukában landoló reklámlevelekről van szó. Persze lehet a leveleket is olyanná tenni, ami felkelti a címzett figyelmét, de erről majd később, a telefonhívásokat viszont nem tudom elképzelni, hogyan lehetne kevésbé zavaróvá és figyelemfelkeltőbbé tenni.

PR - A public relations tevékenység tervszerű és tartós erőfeszítés azért, hogy egy szervezet és környezete között a vélemény és a viselkedés befolyásolásával kölcsönös megértést, jóakaratot (goodwill) és támogatást építsen és tartson fenn. chili.bmp

Új-média - Ma már a különböző médiaterületek digitalizálódása révén több, korábban hagyományosnak tekintett médium is részben „átkerült” az újmédia területére. Ilyen például a rádió, amelyre ma még egyértelműen hagyományos médiumként tekintünk, ám az egyre fokozódó interneten keresztüli rádióhallgatás révén a nem is oly távoli jövőben már akár részben újmédia terméknek is tekinthető.

Kreatív média - Kreatív médiahasználatról akkor beszélünk, amikor a felület lehet, hogy már megszokott, hagyományosnak számít, de azt ötletesen használják fel az üzenet közvetítésére, vagyis a felhasználása kreatív.

boci.bmpGerillamarketing - minél nagyobb feltűnés minél alacsonyabb költséggel. Sas István szerint a gerillamarketing „pimasz, provokatív, rejtőzködő, intelligens, interaktív ˙(…)

Minden olyan reklám ide sorolható, amely nem a megszokott helyen, nem a megszokott módszerrel hívja fel magára a figyelmet – és bevonja a fogyasztót a játékba.”

Vírusmarketing - E jelenség a gerillamarketinghez tartozó húzó ágazat, mely hatékonyan teremt kommunikációs feltételeket az internetes társadalom felé. A marketingkommunikációnak ez a fajtája a legújabb reklámeszközök közé tartozik, melynek során egy reklámüzenet továbbítása történik a fogyasztók felé.

pletyka.bmp

Word-of-mouth - "Szájhagyomány" marketing /"Word of mouth" kifejezésből származik, ami szó szerinti fordításban "élőszót" jelent. Gyakran használják a "szóbeszéd" meghatározást is. Lényege, hogy a kampány során a célcsoport szegmens körében egy hullámszerűen elinduló beszélgetést, suttogást, generáljunk.

Astrosurifng - Ami a PR eszköztárára emlékeztető megoldásokkal épít ál-szubkultúrákat, és önszerveződő közösségeket imitál a megbízó céljainak megfelelően. A web 2.0 elterjedését követően ezek valójában élő közösségekként igyekeznek működni.

A fent felsorolt eszközök többsége külön-külön is nagyon sok érdekes okfejtésre, információgyűjtésre ad lehetőséget, ezért úgy gondolom, a későbbiekben, önálló cikkekben fogom feldolgozni a gerillamarketinget és a rokonságába tartozó eszközöket.

A gerillamarketing és rokonsága továbbra is érdekel, és született is már néhány kisebb-nagyobb írás, de folyamatosan jönnek majd a további cikkek is.

1 komment

Egy családi pizzéria története

2012. augusztus 10. 13:33 - Marketingmoments

Minden nap muszáj böngésznem marketinges cikkek után, mások reggel a napi sajtót olvassák el, én mazsolázok kicsit az újabb vagy régebbi írások között. Mai zsákmányom olyan aranyos és mégis nagyon sok hasznos tanácsot és tanulságot tartalmazó anyag, amit érdemesnek tartottam kiollózni és beépíteni a saját naplómba. Kezd olyan formát felvenni ez a blog, mint azok a hagyományos naplók, amibe még rajzokat, kivágásokat, képeket ragasztottak be a gazdáik. Nem lesz ugyan olyan romantikus, mint papír alapú társai, de egyszer talán lesz olyan értékes. Befejezem a szentimentális gondolatmenetet és jöjjön a cikk, mely szerzője  Benke Péter és  Marketing & Menedzsment című kiadványban jelent meg.

Pizza és a marketing-kommunikáció 

egy családi vállalkozás lent és fent 

pizza.jpgDiák voltam Oxfordban, és egy nyugdíjas tűzoltó és háztartásbeli felesége adtak szállást. Az egy nyugdíjból ketten még Angliában sem tudtak megélni, ezért kisvállalkoztak: telefonos rendelések alapján működő pizzériájuk volt Oxford egyik elővárosában, Kidlingtonban. És nagyon nem ment a bolt.
A joviális tulaj, akit egy idő múlva Daddy-nek szólítottam, naponta panaszkodott a csekély forgalomra. Megmutatta az üzleti könyveket, amiből kiderült, hogy a jobb heteket 20-30 fontos nyereséggel zárják, gyakran van veszteség, de a legtöbbször a nullszaldó jön ki.
Soha nem gondoltam, hogy egyszer egy fejlett kapitalista országban szükség lehet a közreműködésemre, hogy az itthon szerzett marketing-kommunikációs tapasztalataimból nyugaton is profitálhatok, ezért kicsit bizonytalanul felajánlottam Daddynek, hogy nézzük át együtt az üzletet.
Az ilyenkor elmaradhatatlan SWOT analízist az ügyfelek számára általában meglepő kérdéssel szoktam kezdeni: valóban akarja-e a nagyobb forgalmat.
Azt figyeltem meg ugyanis, hogy kinek mennyire megy az üzlete, az elsősorban rajta, a saját akaratán, életmódján, szokásain múlik. Az üzletmenet pozitív irányú változása esetleg olyan lemondások következménye lehet, amit nem biztos, hogy mindenki vállal. Tisztázni kell tehát elsősorban azt, hogy mit hajlandó feladni az illető a nagyobb nyereség érdekében, illetve hogy mekkora legyen (mekkora lehet) az a bizonyos növekedés.
Daddy is meglepődött a kérdés hallatán, ezért másképp tettem fel. Most van óránként négy-öt megrendelés, de ha mondjuk ötször ennyi jönne, azt tudnák-e kezelni? - Természetesen - vágta rá a kényszervállalkozó, és Rita, a felesége is sűrűn bólogatott. Én azonban - miután eltöltöttem velük néhány napot a 17-24 óra között üzemelő vállalkozásban - ebben nem voltam olyan biztos.

Az üzlet
Egy jól felszerelt, három helyiségből álló miniüzem, helybe érkező vendégek kiszolgálására alkalmatlan. A konyhából néhány méteres, szűk sikátor vezet az utcára, ami egyébként igen jó hely: a Kidlingtonból Oxfordba bejárók ( a húszezres lakosság többsége ) erre jön haza. Szemben egy kínai take-away, egy olyan üzlet, ahol sokan megállnak és felkapják a vacsorára valót. A ház előtt mindig áll három-négy autó, az üvegportál mögött a két kis kínai szakadatlanul sürög-forog.

A mi üzletünk neve Jack's Pizza. Az ügyfél felhívja a cég egyetlen telefonszámát, és elmondja, hogy az alábbi választékból mire fájdult meg a foga: pizza háromféle méretben és tízféle összeállítással, hamburger, sültkrumpli, egy burgonyából készülő helyi specialitás, dobozos üdítőitalok.
A hűtőládákban a fagyasztott hozzávalókból gyorsan elkészül a megrendelt étel, a rendeléstől számított fél órán belül Daddy becsönget a megrendelő ajtaján, kezében az ízlésesen és praktikusan becsomagolt étellel, amihez egy árlistás szórólapot is mellékel.

Gyenge pontok
A "marketing-kommunikáció"
Ezen kívül egyetlen reklámeszközt vettek igénybe: a Kidlingtonról készült kereskedelmi évkönyvben szerepeltek egy nyolcad oldalas hirdetéssel. Megjelentették a cég nevét: Jack's Pizza, egy ügyetlen rajzot egy óriáskaktusz mellett lovagoló cowboyról és a telefonszámukat. Semmi egyébre nem gondoltak, mindössze ettől várták az üzlet fellendülését, illetve fennmaradását.

A forgalom
A bolt délután ötkor kinyitott, a házaspár ugrásra készen ült a telefon mellett és várta a hívásokat. Fél hétig nem nagyon történt semmi, csak a kedvük ment el egyre jobban az egésztől. Ekkor azonban menetrend szerint megszólalt a telefon, és mire Daddy visszaérkezett a szállításból, a legtöbbször már készen várta a következő csomag. Tízperces-félórás szüneteket leszámítva viszonylag folyamatosan érkeztek a megrendelések. Tizenegy tájban újból elcsendesült a kis konyha, majd éjfél körül bejött az utolsó hívás. Bárki is volt az üzletben napközben (olykor családtagok helyettesítettek) soha, semmit nem tett annak érdekében, hogy megszólaljon a telefon.

Mi az, ami hiányzik?
Miért nincs az utcán semmi, ami arra utalna, hogy itt egy pizzéria működik. Rita szomorúan mondta, hogy ellopták a megállító táblájukat, de az úgysem ért sokat.
Daddyt faggattam, hogy mi a véleménye az amerikai emberről és az ottani gasztronómiáról, amire fintorogni kezdett és elmondta, hogy az amerikaiak gyermetegek, nincs történelmük, nem tudják, mi a jó, futószalagon készült műanyag vackokat esznek és mind kövérek, mert egészségtelenül élnek. Ha nyílna itt egy amerikai étterem, biztos, hogy megbukna, mert a helyiek be sem tennék oda a lábukat. 
Akkor viszont miért kell arizonai név és arculat ennek a cégnek?
Csináljunk inkább valami olyat, amilyen nincs a környéken, de tetszik az embereknek, és közelebb áll a valósághoz. Daddy, te, amikor beállítasz a megrendelődhöz a ketchuptól lucskos kötényedben, kezedben a csomag és harsányan viccelődsz a vevővel, olyan vagy, mint egy westernhős? Miért nem hívják a vállalkozásodat inkább Daddy's Pizzának? Az olyan kedves, családias, mint ez a falu és az itteni emberek.
Másnap csináltam egy másfél méteres megállító táblát, ráírtam az új nevet és a telefonszámot. Megkértem Daddyt, hogy az első másfél órás magába roskadt üldögélés helyett a leghosszabb fehér kötényében álljon ki az út mellé és folyamatosan igazgassa a táblát. Ez a látvány eszébe juttatja a kidlingtoniaknak, hogy milyen jó is az a pizza.
Így is történt. Nagyon jól mutatott a köpcös-kötényes figura, amint a járda szélén nagy műgonddal rendezgeti az installációt. Az Oxfordból hazafelé tartó emberek csak forgolódtak és nyújtogatták a nyakukat, akár busszal, akár autóval jöttek. Tíz perc múlva megcsörrent a telefon...

Amiben jók voltak.
Nézzük a választékot. A forgalom 96%-át a pizza teszi ki, ami az átlagosnál jobb, talán a kis forgalomnak és a házias jellegnek köszönhetően még a Pizza Hutnál megszokott minőséget is felülmúlja. A szállításra kidolgozott szisztéma tökéletes, tehát az ügyfél lakjon bármilyen messze, egy illatos, ropogós, még gőzölgő darabot talál a kartondobozban.
Az árak elfogadhatók, a legolcsóbb diszkontból való beszerzés miatt a házhoz szállított üdítőkért annyit kértek, mint egy kisebb élelmiszerbolt, a pizza a csomagolással és a házszállítással együtt kevesebbe került, mint egy átlagos pizzériában.
A rendeléseket mindig pontosan teljesítették, szinte percre kiszámították, mikor érkeznek és ezt szerették az ügyfelek.
Talán a legelőnyösebb tulajdonsága az üzletnek, hogy egész Kidlingtonban nincs még egy ilyen, tehát csak a kínaival kellett versenyezniük, de ezt nem vették észre, ezokból nem is tudták kihasználni.

Lehetőségek.
A pizza tehát megy - ha nem is eléggé - de burgonyát és hamburgert ritkán, csak elvétve rendelnek. Akkor nem kellene, hogy foglalja a helyet, adjuk el a zsemlemelegítőt és a krumplisütőket, ürítsük ki és egyelőre állítsuk le azt a hűtőládát, ami tele van a hozzávalókkal. Ne ebben álljon a pénz. Adjunk viszont többféle pizzát, ne tíz, hanem legalább negyven szerepeljen az étlapon. Csak a rendelkezésre álló alapanyagokból még tízfélét lehet csinálni, az újonnan beszerzett hozzávalók nem drágák és nem is foglalnak annyi helyet.

Készítsünk hiteles arculatot.
Kezdjük ezt egy új szórólappal. Legyen rajta a fényképed Daddy, mert nagyon jól mutatsz a kemence előtt, de ne csak egy lelketlen felsorolás legyen rajta, hogy pizza, sajt, paradicsom, fűszerek, meg az ár, hanem írjunk oda minden ötödik tételhez egy kis hárommondatos sztorit, egy-egy olyan poénnal, amit a vevőidnek szoktál mondani. Meséld el, papa, hogyan vitézkedsz a konyhában. Másnap délelőtt hatalmas kacagások közepette megszerkesztettük az új étlapot. Harmadnap készen lett, fotóval, négy színnel. Rita morgott, amikor meglátta a nyomdaszámlát, de megnyugtattuk: ez biztosan behozza az árát.

Tudjuk-e, kik a vevőink?
Hát persze, hogy nem. Feltettünk ezért egy Kidlington térképet a falra és piros pöttyökkel megjelöltünk minden rendelést. 4-5 nap alatt kiderült, hogy melyik területeken vevők a Daddy pizzájára, és mivel Angliában jóval többet elmond egy polgárról, hogy melyik utcában lakik, mint egy többszörösen megtervezett kérdőíves felmérés, máris tudtuk, hogy nagyjából kik a vevőink, és hogyan kell őket megszólítanunk.
Azokat a helyeket, ahol sűrűsödtek a piros pontok, megszórtuk az új étlappal és bevezettük, hogy a pizza kézbesítése után legalább a két közvetlen szomszéd postaládáját is megtiszteljük. A hatás nem is maradt el.
Többször fordult elő az, hogy bulizó fiatalok rendeltek egyszerre 4-5 pizzát, mert elfogyott a "siló", ezért összefogtunk a két helyi borszaküzlettel: a buligyanús mennyiségű boros, vagy sörösládához a vásárlók kaptak egy ajándékutalványt, amit Daddynél lehetett beváltani.

Veszélyek.
Nem voltam biztos abban, hogy a két nyugdíjaskorú tulajdonos bírja majd a tempót. Felmerült az is, hogy a megnövekedett mennyiség nem árt-e a minőségnek, továbbá melyik az a pont, amikor újabb munkatársak bevonásán gondolkodhatnak. Képesek lesznek-e a felfutott forgalom mellett a folyamatos reklámozásra.
Egy évvel később meglátogattam őket. Az üzlet pont úgy ment, mint mikor megismertük egymást. Daddy elpanaszolta, hogy nem bírták a feszített munkatempót, felvettek egy alkalmazottat, majd még egyet, de annyian nem fértek el, sokszor egymást akadályozták a munkában. Jó volt a nagyobb bevétel és a nyereség, de az az erőltetett menet már nem nekik való. Valaki meg akarta venni tőlük a boltot, de nem adták el, mert akkor egy időre ugyan megoldódtak volna az anyagi problémáik, de féltek a semmittevéstől. Ezért inkább minden maradt a régiben.

Szólj hozzá!

Véletlenül találam

2012. augusztus 10. 13:20 - Marketingmoments

Az alábbi kis videót véletlenül találtam az imént, amikor valami kis böngészés-írogatás aláfestőt kerestem. Gerillamarketing próbálkozásnak nem is olyan rossz egy közszolgálati televíziótól. Eddig a Youtube tanúsága szerint 377 912 ember látta, ebből 526 kifejezte a tetszését is. Különösen a címadás van nagyon eltalálva: Maradj Talpon - Brutális betiltott jelenet!!! Na, erre azért felkapja a fejét a mai, bulváron és híradón edződött közönség. Talán a 745 ember, aki azt jelölte, hogy nem tetszik neki, valami egészen másra számított. Lehet, hogy olyasmit vizionáltak, hogy Gundel Takács Gábor egy jól irányzott mozdulattal lefejeli a rosszul válaszoló delikvenst, vagy valaki nyakát szegi a ledobóban?

Hogy mi történt helyette?  Ez:

Update: 669 690 ember látta a mai napig ezt a jelenetet, a Google több mint 11 ezer találatot hoz le erre a keresésre, és sok oldal használta fel a figyelemfelkeltő a címét. De továbbra is marad az emberben valami hiányérzet, mert nem sikerült igazán csattanósra a videó.

Szólj hozzá!

Oliviero Toscani a különös fotós

2012. augusztus 08. 11:49 - Marketingmoments

2012 elején Oliviero Toscani ismét felhívta magára a figyelmet, új naptárat jelentetett meg, amit talán a 12 faroknak lehetne röviden nevezni. Már a tavalyi naptára is keltett némi felháborodást, ami női nemi szerveket sorakoztatott fel, de az idei teljes megbotránkozást keltett. "A meztelen nők elfogadottabbak a naptárban, de a férfiak sajnos nem. Azért vagyunk itt, hogy megvédjük a férfiak jogait" – nyilatkozta a naptárbemutatón Philippe Daverio, kritikus.Mivel a blogon nincs kint a 18-as karika, magukat a fotókat nem illesztem be a szövegbe, de a felnőtt olvasók IDE KATTINTVA a 2011-es naptárból, ITT PEDIG a 2012-esből kaphatnak ízelítőt.
Akik ezen az "egyszerű" naptáron megbotránkoztak, azok nyilván nem ismerik Toscani korábbi munkáit. Sajátos szemlélete, már-már pimasz és meghökkentő képválasztásai megbotránkozásokkal kövezték ki a fotós útját a Benetton kreatív igazgatójaként, aki a reklámról és a kampányairól, illetve az ezeket övező botrányairól őszintén ír a könyvében. Már a címválasztás is sejteti, hogy a szerző nem a reklámvilág napsugaras oldaláról fog írni. „A reklám: illatosított hulla. Azt szokták mondani a halottról: ”Egészen sima az arca, mintha mosolyogna.” Ugyanez áll a reklámra is. Halott, de örökké mosolyog.”
szives.jpgAz az ember, aki Benettont a világon a legismertebb márkák TOP 5 listájára emelte, a reklámot a következő vádakkal illeti mindjárt a könyve elején: mérhetetlen összegek elherdálása, a társadalmi hasznosság teljes hiánya, hazudozás, merénylet az értelem, a nyelv és a kreativitás ellen.
Toscani a 80-as évek végén kezdett merőben újszerű reklámkampányokat alkotni a Benetton számára. Az első nagy port kavaró az 1989-es őszi/téli kollekció reklámja volt: egy fekete nő, egyébként mellékesen Benetton kardigánban, egy fehér kisbabát szoptat. Ez a fotó bizonyos közösségekből ellenérzést váltott ki, a rabszolgaidők felidézését emlegették, amikor fekete dajkák fehéreket szolgáltak, de túlnyomórészt jó visszhangot kapott.
Ezzel indult el Toscani és a Benetton olyan soha nem látott reklámkampány-sorozata, amely alapjaiban rengette meg a szakmát, és mosta el a határokat reklám, társadalmi célú hirdetés és szociofotó között. Toscani teljesen felhagyott azzal, hogy a ruhákra helyezze a hangsúlyt, ő nem a boldogság lenyűgöző hamis illúzióját akarta kínálni; a márkát akarta az emberek fejébe vésni, olyan képekkel, amik meghökkentenek, elgondolkodtatnak, esetleg elborzasztanak. Fotói globáliskatonas.jpg problémákra fókuszáltak: a rasszizmusra, az AIDS-re, az értelmetlen háborúkra vagy a környezetszennyezésre. „ Miért ne lehetne egy divatkatalógus egyúttal tanúságtétel, egy nép reménykedésének és ellenállásának dokumentuma?” kérdezi Toscani a palesztin élményei kapcsán.
A plakátok óriási társadalmi vitákat kavartak a végletekig megosztva az embereket. A meghökkentő új szemléletű reklámkampány fogadtatása azonban korántsem volt kiszámítható. A magukat haladó szelleműnek, liberálisnak tartó magazinok tagadták meg a képek megjelentetését. A fogadtatás országonként változott. Meglepőnek találta a kelet-európai, az átalakuláson éppen átesett posztkommunista államokban az emberek nyitottságát, előítélet mentességüket. Itt egy percre megállnék és közbevetnék egy gondolatot, jelentem,behoztuk a lemaradást! Ha ezek a plakátok most jelennének meg a falakon nyers újszerűségükkel, már itt rengeteg fintorgó és ombudsmanért kiáltó ember bukkanna fel. Az ellenzők szemében Toscani plakátjai erkölcstelenek és ízléstelenek voltak, mert mások szenvedését, halálát és egyéb komoly társadalmi problémákat használt arra, hogy hírnevet és baby.jpgbevételt szerezzen a Benettonnak. A fogadtatás kapcsán megemlíteném még Japánt. A legjobban maga a szerző jellemzi a japán kultúrát: „ A japánok mindent meg akarnak érteni. Odafigyelnek más kultúrákra, és igyekeznek azokat beolvasztani saját civilizációjukba. Mindent meghallgatnak, elemeznek, felszívnak. Bámulom őket. Ez a magatartás igencsak ritka a kiátkozások és a mindent jobban tudók Európájában.” Igen, egy csipetnyi japán mentalitás talán segítene Európának. Sajnos eddigi életem során csak egy japán emberrel volt alkalmam megismerkedni, de ő is komoly példaértékkel bír. Néhány hónap alatt megtanult magyarul, olyan szinten, hogy a felsőoktatási tanulmányait már magyarul tudta elkezdeni és minden nap kosarazott, bár a magassága nem igazán tette alkalmassá erre a sportra. Ha esetleg megsérült, akkor is folytatta a gyakorlást, szívósan, kitartóan.
Miközben Oliviero Toscaniról született írásokat böngésztem, megragadta a figyelmemet Túri Tamás cikke, aki egészen más dolgokat emel ki a fotós könyvéből. Ő a fajgyűlölet vádat emeli ki, amit Toscani a náci plakátokig vezeti vissza. A fotós arra alapozza a vádat, hogy ritka, ha egy reklámban színes bőrű ember, vagy fogyatékos, társadalmilag kivetett, ember szerepel,unhate.jpeg mert minden reklám csak a tökéletes „árja” modelleket díjazza, mint például Claudia Schiffer. Persze ma már megdőlni látszik ez a vád, hisz számtalan reklámban szerepelnek színes bőrűek, de a fogyatékosok még továbbra is inkább a társadalmi célú hirdetésekben kapnak szerepet, mert a reklámok továbbra is alapvetően a boldogság, tökéletesség illúzióját akarják eladni, és reklámzaj ide vagy oda, működik. Egy elemzésben azt olvastam, hogy az egyik leghatékonyabb reklám még mindig az egyik TV-shop reklámja, folyamatosan növekszik az értékesítésük, pedig ők az iskolapéldái annak, hogy hogyan kell illúziót óriási haszonkulccsal eladni.
A másik fogalom, amit Túri Tamás kiemelt, az agitáció. Szerinte Toscani elfelejti, hogy csak azt lehet befolyásolni, aki hagyja magát, tehát nem teljes mértékben a reklám felelőssége, hanem a fogyasztóé is az, hogy kialakul e manipuláció. A reklám értelmezőjén múlik, hogy hisz-e a reklámnak. Azt hiszem, az átlagember azért hisz a reklámnak, mert hinni akar. Akár nyíltan, akár titokban vagy tudat alatt mindannyian akarunk valami mást, valami fejlődést. Úgy vélem, nagyon kicsinyke része az a társadalomnak, akinek már nincsenek vágyai, ezeket a vágyakat lovagolja meg a reklám, legfeljebb annyival bővítve, hogy a modern marketing szemlélet már háttér sztorit is gyárt a vevő helyett, hogy megmagyarázhassa a vásárló, miért volt jó döntés megvenni azt a bizonyos vágyott terméket, de ez már egy másik cikk témája lesz.
„ A reklám, amint kibocsátotta a sokkoló képet, elhallgat, a megfejtés nyitva marad. A néző dolga, a járókelőé, aki az utcán szembetalálja magát a plakáttal, aki megvitatja a látottakat családjával, munkatársaival, hogy állást foglaljon, és ennek érdekében elgondolkodik a kérdésen, véleményt formál, aktívan belép a kommunikáció folyamatába” — vallja Michel Danthe esszéíró.
Toscani első plakátja 1989-ben került a közönség elé, és még máig is minden nívós fórumon jelen van. A borzalom mindig jobban izgatja az embereket, szívesen csámcsognak a részleteken, és erre is szolgáltatott alapot a Benetton kampány. Azóta sem mert senki ennyire merész és felkavaró sorozatot útjára bocsátani. Bármennyire is megbotránkoztató Toscani, a kommunikáció folyamatának elindításában nagymester.
Ki mer a követőjévé válni a reklámszakmában?
Felhasznált források:
Oliviero Toscani: Reklám, te mosolygó hulla Park Kiadó 1999
Túri Tamás: Reklám, márka és a zabálók http://vallomas.atw.hu/essze/reklam.html

Amikor először publikáltam ezt az írást márciusban, akkor szemérmesebben kezeltem, nem jelent meg a blogban a teljes cikk és a naptárakat még belinkelni sem mertem. Az illusztrációk is csak most az újraszerkesztett változatba kerültek bele. Azt hiszem így már teljes.

Szólj hozzá!

Bontott csirkét

2012. augusztus 08. 10:38 - Marketingmoments

Ha már a retro filmek között nézelődtem, nem lehetett kihagyni ezt a nagy klasszikust. Gondolom sok családban lett szállóige a "Nem megmondtam, hogy bontott csirkét, bontott csirkét..." Az akkori háziasszonyokkal meg kellett ismertetni a fogalmat, a mostaniak pedig már azt kérdezik: miért, másmilyen is van?

Ezt a két példányt sikerült fellelnem, de úgy emlékszem több is készült. Ha esetleg valaki ismer forrásokat, ne titkolja!

Sajnos azóta sem találtam újabb darabokat és ezzel a posttal a teljes februári termést sikerül átköltöztetnem, jöhet a március!

Szólj hozzá!
Címkék: video reklám
süti beállítások módosítása