Marketingmoments

Sztorizás X-faktor módra

2012. november 22. 13:13 - Marketingmoments

Tegnap egy teljesen más témájú bejegyzésen kezdtem dolgozni, de aztán találtam egy képet a Facebookon és ez eltérített.

zk.jpg

Seth Godin egy egész könyvet írt arról, hogy "Minden marketinges hazudik sztorizik" az X-faktor pedig egy egész országnak mutatja be, hogy hogy kell ezt csinálni, hogyan lesz pénz a sztoriból.

Hétről hétre gyűrűzik tovább a sztori, Zámbó Krisztián sztorija. Megkockáztatom, hogy ekkora hullámverésre talán nem is számítottak az "alkotók" amikor megálmodták az idei szezon húzósztoriját.

Most próbálok néhány párhuzamos vonni a Seth Godin könyvében olvasottakkal:

"Nem elég, ha tényeket mondunk, az emberek a sztorira kíváncsiak" - írja Godin. És tényleg. Tény, hogy  Zámbó Krisztián történetesen Zámbó Jimmy fia. Tény, hogy Jimmynek hatalmas rajongótábora volt, és ezek nagy része még dicsőíti őt. De ez így még nem sztori. Krisztián az apja árnyékából kilépő, saját útját kereső fiú történetével indult a válogatáson, az apja egyik átdolgozott dalával és a sztori élni kezd.

"A jó történet megjegyezhető, összefüggő és eredeti"- ha már abból az alaptörténetből indulunk, hogy Jimmy öröksége él, de Krisztián ennek az árnyékából kíván kilépni, akkor erre már jól épül az az elem, hogy betörnek és elviszik Jimmy aranylemezeit. Krisztiánnak megint több hely jut a bulvárban, mint a többi versenyzőnek, és a Jimmy kultusz is élénkülni látszik, a rajongók összefogtak a rabló ellen, próbálják megakadályozni a lemezek eladását. Persze lehet, hogy a körülmények furcsa alakulása mindez csupán, de ebből is lett néhány hasáb.

"Éljük át amit mondunk" - ezzel a részével nincs baj, ez megy mentornak és mentoráltnak egyaránt.

Seth Godin azt írja hogy a jó sztorik azért sikeresek, mert megragadják a fogyasztók és véleményformálók figyelmét. Hát kérem, akkor a Zámbó sztori egy jó sztori. Meg sem tudom számolni, hogy hány poént láttam a fentiek mellett, hány cikk szól róla, a családja véleményéről, arról hogy hol alszik, hogy mit produkál. Az Index legnépszerűbb, véleményformálónak nevezhető blogjai is sűrűn emlegetik hősünket. Néha már azt hiszem, az is a sztori és a márkaépítés része, hogy úgy énekel ahogy. Szapulják és ő közben fejlődik, és hipp-hopp egyszer csak "megtanul énekelni" és eljön az áttörés.

Kérdés, hogy ez a sztori meddig vállalható, mert szerintem a jó történetnek kell valami pozitív lecsengés (bár lehet, hogy ez már meg is van írva, csak még hét lakat alatt őrzik), nem elég ha szépen hoz pénzt a konyhára .

De még azért egy gondolatot idefűznék a történetek felhasználásáról. A sztorizást érdemes alkalmazni a kisvállalati marketingben is, de ott egy ilyen jellegű, inkább a botrányosság felé hajló kockázatos lehet.

A Stühmerről írt bejegyzésem például az újjáélesztett márkáról olvasott cikk alapján született, és abban is volt egy kicsi sztori: "Egyik barátom azt javasolta, hogy gyerekkori kedvencét, a Korfu szeletet jó lenne feléleszteni. Borbély Béla pedig még fejből emlékezett a receptre. Itt értek össze a szálak.". A kisvállalati történet szólhat arról, hogy hogyan született a márka, hogyan készül a termék, mitől olyan finom, vagy olyan szép. A sztori lehet olyan is, ami valahol valakivel megtörtént, de számunkra, vevőink vagy ügyfeleink számára is van tanulsága.

Seth Godin gondolatával zárnám ezt a kis elmélkedést: "Nincs más választásunk: vagy sztorizunk, vagy eltűnünk a süllyesztőben".

Szólj hozzá!

Facebook bakik

2012. november 14. 13:05 - Marketingmoments

Egymás után 2 nagy cégről, amelyiknek nagy rajongótábora is van a Facebook-on felröppent a hír és persze a hozzá illő képanyag is, hogy hogyan kommunikálnak az oldalukon. Előbb Norbiék háza táján került fel a falra egy nem igazán elegáns hozzászólás az oldal "gazdájától", vagy annak látszó valakitől.

norbi.bmp

Azért írom, hogy annak látszó valakitől, mert Norbi reagált a hozzászólásra és józan paraszti ésszel megmagyarázta, hogy miért nem tőlük származik ez a hozzászólás:

Olvasgattam és nem értettem egy csomó felháborodást. Nem is érthettem, mert nem én és nem is a cégből valaki alkotta. Makacs gyerek vagyok, ha mondok valamit, azt egyrészt vállalom, ha hülyeség (olyan is van minden embernél), akkor elnézést kérek. (ilyen is volt már) Amikor írok, mindig kiírom, hogy Norbi, vagy egyből Schobert Norbert adminként lépek fel. Tőlünk is mindenki a nevével ír. Update dietetikus stb. (...) Soha nem tartoztam a beszólogatós, másokhoz beírogatós FB felhasználók közé. Van elég rossz ebben az országban, nem szeretnék hozzájárulni. Ha ilyen genyóként gondolnám, akkor se osztanám, már sima üzleti érdekből sem. Ez evidens. Jó pénzért vannak profik, akik hekkelnek FB oldalakat(....) Szűkül az itthoni piac és elindult a fókaharc a kevés "hal" miatt. Mi kell ehhez? Feltörni, beírni valami felkaphatót (posztot nem mer, mert kilóg a lóláb) és azonnal oldalt hozni létre róla, majd megosztani. Régi trükk. Választásoknál szokták, evangelistának hívják. Hittérítő. A poltikában 100 ilyet is felvesznek a profi egyetemisták közül és zúzzák az ellenpárti blogokat. Tényleg profi. Én pedig se ekkora hülye, se ennyire durva csávó nem vagyok.

A magyarázat logikus, elfogadható, és ami szimpatikus, hogy ott maradt a nyoma, a megfelelő véleménnyel körítve, nem próbálták meg nem történtné tenni, hiszen sok oldal és magánemberek is ráharaptak erre.  

Ha a mi cégünket is tartják annyira népszerűnek, hogy érdemesnek látják a feltörésre, bepróbálkozásra, stb. érdemes hasonlóan cselekedni, nem csak csendben törölni kell, hanem reagálni rá, vállalni, hogy ilyesmi megeshet.

A másik baki már kevésbé szimpatikus, de ennek  a történetnek is lesz tanulsága.

A Lego sem nevezhető kicsi cégnek, és komoly rajongótáborral büszkélkedhet itt Magyarországon is. Ők az alábbi kis kommentet bírták kibiggyeszteni az oldalukra:

lego.jpg

A képet már csak a Shopaholic-ról tudtam megszerezni, mert idő közben törölték.

Ugyancsak a Shopaholicról tudom a következő információt: Market-SK Kft-t ügyvezetője Kovács Péter nem kívánta kommentálni a kiírást. "Nincs hozzátenni valónk, az álláspontunk az oldalon olvasható."

Tudom én, hogy a negatív reklám is reklám, de talán szebben is lehetett volna intézni ennek az eseménynek a lefutását. A csendben leszedjük és úgy csinálunk, mintha mi sem történt volna megoldás a lehető legrosszabb választás az üzemeletető részéről, hiszen nem a vásárló hibája, hogy ők elkövették az a bakit, hogy nem kötötték értékhatárhoz azt, kinek jár kulcstartó.

Tehát: ja játékot szervezünk, ajándékot vagy kupont adunk, pontosítsuk, kinek, mikor mennyiért. Ha kupont, akkor különösen legyünk alaposak, meddig érvényes, mire váltható be és mire nem.

Egy szegedi megrendelőnek ilyet készítettünk (majd róluk is írok), megjelölve, hogy mire lehet váltani és mire nem és meddig érvényes.

lipoti_kavejegy_v3.jpg

Ha már ezt nem tettük meg, nem voltunk körültekintőek, akkor nyeljük le a békát és küldjük el a megígért ajándékot, és a morgolódást hagyjuk az irodánk falai között, ne publikáljuk.

Ha meg már publikáltuk, legalább később egy bocsánatkéréssel próbáljuk meg tompítani az élét.

Egyébként sajnos az a valós tapasztalat, hogy egyre jobban megnéznek az emberek minden fillért. ahogy emelkednek az árak, úgy kell lemondaniuk bizonyos dolgokról. Kioktatással, morgolódással ez nem fog megváltozni. Inkább próbáljunk empátiát tanúsítani. Fenti kávézónk Facebook oldalán is panaszkodnak az árakra, pedig ott az volt a bejegyzés, hogy minden süti 200 forint alatti áron kapható, de van olyan, aki ezt is soknak ítéli, és szerintem ez nem őt minősíti.

Tudom, hogy nem egy világbajnok válasz, de mi ezt írtuk:

szeged kép_1.bmpA Facebook egy kötetlen felület, szabadabban lehet rajta kommunikálni az ügyfelekkel, de ezzel ne éljünk vissza, ne feledjük, az ügyfél az a Facebook-on is ügyfél, legfeljebb pizsamában és házipapucsban.

Szólj hozzá!

Facebook oldal konvertálás üzleti oldallá

2012. november 13. 10:56 - Marketingmoments

facebook-tag.jpgTegnap megígértem, hogy ma leírom, hogy hogyan lehet a személyes profilként létrehozott oldalt céges oldallá konvertálni. A példában egy borászatot hozunk létre, de a lépések természetesen megegyeznek bármilyen más termékkör esetében. 

Ha a személyként létre hozott oldalból szeretnénk üzleti oldalt konvertálni akkor a következő lépéseket kell megtennünk:

Az oldal eddigi „gazdája” egy rövid üzenetben, az állapotfrissítésben jelezze az ismerősök felé, hogy megváltozik az oldal működése és az ismerősök rajongókká válnak; ez ugyan nem kötelező, de gesztusként mindenképpen javaslom, hogy jelezzük az ismerősöknek a változást

Pl: „ Kedves Barátaim, Ismerőseim!  Örömmel tájékoztatlak benneteket arról, hogy a fejlődés jegyében mától a Borászat személyes oldalból rajongói oldallá változik így az ismerősök rajongókká válnak az oldalon. Remélem, elnyeri a tetszéseteket az új oldal és velünk tartotok továbbra is. Üdvözlettel:……”

A konvertálás folyamatához be kell jelentkezni a hagyományos módon, majd be kell írni a következő linket: https://www.facebook.com/pages/create.php?migrate

Erre a felületre jutunk:, ahol jelöltem, hogy a borászat esetében melyik csoportot kell kiválasztani, mivel az oldal a borokról szól, ezért "Márka vagy termék" csoportba tartozik.

1lepes.pngHa kiválasztottuk, akkor a következő lépés, hogy kiválasztjuk a termékcsoportot a legördülő menüből:

2lepes.pngAztán be kell írni az oldal kívánt nevét, és el kell fogadni a szabályzatot:

3lepes.png

Ha ez megvan már csak a „Kezdj hozzá!” gombot kell megnyomni és készen is van az oldal.

Hát ilyen egyszerűen és gyorsan meg lehet csinálni a konvertálást, hogy igénybe vehessük azokat az eszközöket és lehetőségeket, amiket az üzleti oldalak számára tartogat a Facebook.

2 komment

Kinek való és miért üzleti Facebook oldal?

2012. november 12. 15:48 - Marketingmoments

Facebook-skins-post.pngSok jó ötletet megvalósító, kreatív magyar kisvállalkozás található a Facebookon, csak az a baj velük, hogy nehezen találhatók meg. Ennek pedig prózai oka van, személyként léteznek, ami nehézkessé teszi a kommunikációjukat. Nyilván abból az alapfeltevésből indultak ki, hogy személyként majd bejelölnek ismerősöket és idegeneket és majd így szép lassan ismertté válnak, és különben is kis pénz, kis foci, a jól felépített céges oldal a nagyok kiváltsága.

Sajnos ez a valóságban nem feltétlenül van így.  Akkor is lehet jó üzleti, céges Facebook oldalunk, ha 3 fő a cégünk teljes munkaerő állománya, sőt még akkor is, ha 1 személyes vállalkozás vagyunk, webshopok tulajdonosainak pedig szinte kötelező.

Minden vállalkozó és vállalkozás számára csak javasolni tudom az ún.Üzleti,  Hivatalos oldal vagy Rajongói oldal létrehozását, amit részben úgy gondolom a tévhitek (is) akadályoztak.  Szeretnék most eloszlatni néhány ilyet.

A céges oldal (figyelem, a rajongói oldal, nem egyenlő a Facebook csoporttal!) létrehozása is ingyenes, ugyanúgy, mint a magánszemélyek profiljának létrehozása, a fenntartása sem jelent semmilyen költséget.

Az egységes fejlesztések miatt a „Timeline” nevű szerkezet jellemzi a céges oldalakat is, tehát aki személyes profilt tud szerkeszteni, az cégeset is (most eltekintek az egyedivé tevő alkalmazásoktól).

De talán több érvet tudok az üzleti oldalak mellett mondani, mint ellene.

Indexeli a Google, gondolom, ezt nem kell bővebben kifejteni.

Az üzleti oldalak kifejezetten promóciós célokra vannak kialakítva: könnyen tudunk például egyéni, jól megjegyezhető honlapcímet (facebook.com/cégneve) beállítani, amit aztán az online és hagyományos megjelenéseink során is feltüntethetünk.

Nem csak meglévő ügyfelei igényeit ismerheti meg, nem csak a név szerint ismert vásárlóival tarthatja a kapcsolatot a közösségi média segítségével, hanem teljesen új ügyfeleket is szerezhet rajongói ismerősein keresztül, az ő ajánlásukkal és ügyes kampányokkal.

Az oldal létrehozója, vagy adminisztrátori jogkörrel rendelkező szerkesztője saját nevében meg tudja hívni a barátait, hogy csatlakozzanak az oldalához, tehát a személyes jelleg is megőrizhető bizonyos mértékig.

Apropó kampány, ha személyes oldalként működteti a cége oldalát, az „oszd meg légy szíves”, vagy „ha megosztod, nyerhetsz” típusú képfeltöltések kimerítik a lehetőségeket, és ez, amellett, hogy elvileg a Facebook szabályainak több helyen is ellentmond, nem nevezhető hatékonynak, hogy a célzásról már ne is beszéljünk.  Viszont céges oldalként már nagyon alacsony költséggel tudja elérni a célcsoportját, akár földrajzi, akár érdeklődési kör szerinti szűréssel.

Kíváncsi rá, hogy melyik terméke a legnépszerűbb vásárlói körében? Kérdezze meg a rajongóit, ami lényegesebb szélesebb kör, mint a szomszédok-barátok –kollégák háromszöge. A rajongók írhatnak az Üzenőfalra, kérdezhetnek, de vigyázat, szidhatnak is! (Ennek kezeléséről később). Viszont mi is képesek vagyunk ráírni a tagok Üzenőfalára. Amit az adminisztrátor megoszt az oldal fiókjából a tagok számára, azt ők (elvileg) látni fogják. Komoly hátránya ennek a kommunikációs formának, hogy a valóságban gyakran nem találkozik a tag az üzenettel, mert a másoktól (pl. ismerősöktől, más oldalaktól) érkező üzenetek lenyomhatják azt az Üzenőfalról.Új kép.bmp

A Facebook oldal adminisztrátora kitehet a cég honlapjára ún. Facebook widget-eket, amik akár jelentős számú Facebook rajongót hozhatnak. Ön is láthatott már például ilyen "rajongói boxot" különféle honlapokon, ahol néhány Facebook rajongó fényképét, a legutóbbi üzenőfal frissítéseket, a rajongók számát vagy ezen infók keverékét lehet látni.

A statisztikai adatokat pedig még nem is említettük. Személyként nem tudjuk, hogy hányan és mikor keresték föl az oldalunkat, mit néztek, egy-egy bejegyzésünknek mekkora sikere volt, mennyire „terjedt” tovább.

Használja hát ki mindazt, amit a közösségi média nyújthat a cégének.

És ha már rendelkezik olyan profillal, amit a cége számára hozott létre, de „személyként” létezik, ne csüggedjen, a holnapi bejegyzésből kiderül, lépéről lépésre, hogy hogyan tudja az oldalát rajongói oldallá konvertálni.

Szólj hozzá!
Címkék: Facebook

Hogyan írjunk rádióreklámot? (2. rész)

2012. október 27. 10:36 - Marketingmoments

Ha  már rádióreklámról van szó, akkor azt is érdemes megnézni, radio2.jpg

hogy hol és kinek hirdetünk. 

Ugyebár 2 rádió-alaptípust különböztetünk meg:

1. Közszolgálati rádiók: kiadásaikat jellemző módon az állam fedezi; össztársadalmi érdekek, kulturális feladatok, speciális rétegigények figyelembe vétele áll a középpontban. Más értékeket közvetít, itt kevesebb a reklámidő, a célcsoport jobban körbehatárolt. Ilyenek pl.: Kossuth Rádió, Petőfi Rádió, Bartók Rádió

2. Kereskedelmi rádiók: szponzori és reklámbevételekből él, fő célja a szórakoztatás és a népszerűség, nagy hallgatótábornak igyekszik megfelelni. Ide tartozik pl.: Neo Fm, Class Fm, Rádió 1.

Az sem mindegy, hogy hirdetésünk az egész országnak szól, vagy csak a szűkebb pátriánknak. Erősen kétlem, hogy Mari néni vegyesboltja tudna olyat ajánlani Szekszárdon, hogy mondjuk, valaki Nyíregyházán felkerekedjen, csak azért, hogy éljen az ajánlattal.Tehát terület szerint lehetnek a rádiók:
Országos adók: egész országot lefedik; sugárzási idejük nagy; pl: közszolgálati rádiók, nagyobb kereskedelmi rádiók
Helyi (regionális) rádiók: behatárolt földrajzi területre korlátozódnak; akár napi pár órára szűkülhet a sugárzási idejük; pl: Balaton Rádió, Kapos Rádió, Lajta Rádió, Dió Rádió

És most jön az egyik leglényegesebb pont, a rádióreklámok fajtái. Jó lenne, ha megrendelő legalább ennyi támpontot adna a szerzőnek, hogy melyik típust is képzeli el a saját anyagához.

  • Közlemény: egy személy bevonásával készített egyszerű, zene nélküli reklámhír
  • Narratív reklámokban a beszélő vagy beszélők úgy közlik az információt, hogy a hallgatósághoz és nem egymáshoz intézik a mondanivalójukat.
  • Dialógus reklámokban a reklámüzenet két ember párbeszédéből derül ki
  • Tájékoztató reklám: egyszerű, informatív, párbeszéd jellegű, zenei összekötéssel és háttérrel készített
  • Speciális reklám: meghatározott szituációra, érzelmi és értelmi hatásokra épül
  • Mini reklám: nagyon rövid, márkahűség kialakítására alkalmas
  • Verses reklám: vidám, könnyed hangvételű
  • Reklámdalok („jingle”) lényege, hogy az információt ritmusos, dallamos környezetben halljuk meg, emiatt jobb az emlékezeti hatása. Ebből azért szemezgettem néhány szöveget, amit zene és dallam nélkül egészen  furcsa:

Univerzális Ajax Zsíroldó

Mint marslakók, úgy csöppentek,
A drága anyósomék most jönnek,
Jaj, mit tegyek, hogy rend legyen,
Hisz kosz és zsír ül mindenen!

Univerzális Ajax Zsíroldó
Az összes szennyeződést eltakarítom
Minden kis zug, ragyogni fog
Szemvillanás és kész vagyok!

Ez még anyósomat is meglepi!
El is viszi?

Monte

Gyermek vágya mi más lehet?
Egy boldog család és sok szeretet.
Monte gyermekkor.

Csokoládés, mogyorós,
Tejben gazdag, krémesen lágy.
Monte gyermekkor.

Egy boldog család és sok szeretet.
Monte gyermekkor.

Traubiszóda

Amikor az ember még csak kisgyerek,
Akkor is kell tudományos ismeret,
A természet ajándéka énnekem,
Minden cseppjét külön élvezem.
Felfrissít a dupla buborék,
Élvezem, de soha nem elééég.
Épp ezért a legkedvesebb slágerem;
Traubi traubi traubi,
Traubi traubi traubi,
Traubi traubi traubi
szóóóda

Vannak még további lehetőségek is a rádióban való megjelenésre, egyéb hirdetési formákat is igénybe vehetünk.

  • Szponzorált műsorok: gyakori és folyamatos megjelenés; műsor elején és végén találkozhatunk a cégnévvel; a hallgató úgy érezheti, hogy a szponzornak köszönheti a műsort, így pozitívan viszonyul a céghez
  • Nyereményjátékok szponzorálása során lehetőség van bemutatni a céget, termékeit és a nyereményt.
  • Reklámriportok alkalmával a vállalat részletes bemutatására van lehetőség, számos érdekes és fontos részlet előtérbe kerülhet.
  • Műsorvezető által felolvasott reklámok: befolyásolja a bemondó személyisége, megítélése; a hirdetés a műsor részét képezi.

Rádióreklám hatáselemei, még egyszer, kicsit kibővítve:

  • Szöveg: rádióreklám legfontosabb összetevője, hiszen ez hordozza a közölni kívánt információkat; nincsenek segítségre a színek és a formák; rövid, tömör, figyelemfelkeltő, meggyőző, hatásos.
  • Zene: figyelem megragadásában, hangulatfestésben játszik szerepet; bevezető zene, hézagpótló zene, aláfestő zene, háttérzene, befejező zene; egy-egy dallam felidézhet máshol látott reklámokat; szignál összeköti a dallamot a céggel.
  • Zörejek, zajok: segítséget nyújtanak a marketingüzenet eljuttatásában, mert a hallgató a furcsa zajra felkapja a fejét.
Szólj hozzá!

Hogyan írjunk rádióreklámot? (1. rész)

2012. október 27. 09:50 - Marketingmoments

radio.jpgIdőnként a főnökeim  valamelyike hirtelen felindulásból felszólít arra, hogy írjak néhány rádiószpotot. Szorgalmasan próbálkozom velük, többet is legyártok egy-egy témára, de igazán sosem tudom, hogy melyik a jó, jó-e valamelyik egyáltalán. Elkezdtem keresni valami szakirodalmat arról, hogy hogyan is írjunk jó rádióreklámot. Kerestem a neten, voltam könyvtárban. Könyvben alig találtam rá említést, neten pedig jellemző módon inkább reklám vizsgára készített tananyagokat találunk. Ez utóbbinak megvan az az előnye, hogy alapos és összefoglalja az előnyöket és hátrányokat.   Ezekből a publikussá tett munkákból mazsoláztam össze egy összefoglalót, de talán olyan hosszú lesz, hogy nem is zsúfolom bele egy posztba. Talán ha tisztázom az alapfogalmakat, akkor közelebb kerülök az alapvető kérdéshez: hogyan írjak jó rádióreklámot?

A rádióreklám az 1920-as években, szinte a rádiózással egyidejűleg született meg és fejlődött, fejlődik napjainkig.

A rádióreklám főbb jellemzői és specifikumai

A rádióreklám auditív reklámeszköz,  tehát olyan mondanivaló közlésére alkalmas csak, amely hallás útján tökéletesen érthető, felfogható, s egyáltalán nem igényel mindehhez vizuális bemutatást. Az élő beszéd meggyőző erejét a kommunikátor személyisége adja.

Előnyök

- Az internet és a tv növekvő szerepe mellett is megtudta őrizni súlyát.

- presztizse: Az emberi hang miatt közvetlenebb, őszintébb és személyesebb bármely más kommunikációs formánál. Érzelmi hatást válthat ki. A rádióban a beszéd tempója és a hang érzelmi modulációja nagyon lényeges.

 - A befolyásolás sikere érdekében építenie kell a zenére és egyéb auditív eszközök funkcionális hasznosítására is.

- A rádióreklám egyidejűleg hat az egész ország területén, a kommunikációs kontaktus másodpecek alatt jön létre. Gyorsasága vitathatatlan.

 - A rádióreklám nem igényel aktív közreműködést a kommunikáció befogadójától.

 - A ráfordítás/hatás viszonyszám a rádióreklámot az egyik legolcsóbb reklámeszközzé teszi.

- A 3 médiatípus közül a rádió a legstabilabb. A rádiós piac kiszámítható, előre tervezhető, és hosszútávú kapcsolat építhető ki a neki megfelelő célközönséggel rendelkező rádióállomás között.

- Reklámok hozzátartoznak a sugárzás dinamizmusához. Reklámkerülés tekintetében itt a legkedvezőbb helyzet, nem kapcsolnak el a reklám miatt.

- Regionális rádiók hallgatottság az adott területükön nagyon magas, tehát a területi célozhatóság nagyon jó.

Hátrányok:

 - Sok korláttal, vagy negatív jellemzővel is rendelkezik. „a szó elszáll, az írás megmarad”. Vagyis a rádióreklám csak sugárzásának befejezéséig tart.

- Napjaink embere vizuális ember

- A rádióhallgató számára a közlés sebessége adott. E helyzet az ismétlések számával és a reklám időintervallumának növelésével csökkenthető.

- A rádiót az emberek nagy része háttérként hallgatja- befogadói szituáció

- Nehezen irányítható. Területileg bizonyos mértékig irányítható. Kimondottan rétegműsorokhoz kapcsoltan célozhatók meg egyes piaci szegmensek.

- Az adás idejét jó előre le kell kötni, így gyakran le kell mondani az aktuális, promt nyilvánosságot igénylő hirdetések közléséről.

Negatív jellemzői azt a következtetést erősítik, hogy a rádióreklámot nem célszerű egyetlen, fő reklámeszközként, önállóan alkalmazni.

A szakemberek napi 3 megjelenést tartanak megfelelőnek, ami kb. heti 20 spotot jelent. Gyakori ismétlés ajánlott, az alacsony emlékezeti értéke miatt.

A rádió hirdetés elemei:

szöveg (emberi hang, márkanév, a tempó és ritmus – lehet gyorsabb, mint a beszédtempó)

hangeffektusok (érthető legyen, hiteles legyen, vizuális megjelenésben segítsen)

zene (erőteljes): összekötő, háttér zene- halkan szól, a műsor alatt is,  adaptált zene- a szöveg közvetlenül v. áttételesen kapcsolódik a reklám tartalmához

Folyt. köv.

Szólj hozzá!

Mennyiség, minőség, típus...a lájkokról

2012. október 26. 22:04 - Marketingmoments

like.jpgÚj sorozatot szeretnék ezzel a cikkel elindítani azokról a dolgokról, amik a Facebook kommunikációban és marketingben fontosak lehetnek, saját tapasztalataimat  és mások tudását összegezve.

Ami rég motoszkál a fejemben, hogy mennyire érik meg a "vásárolt" lájkok. Ez egy részben lelkiismereti részben szakmai kérdés számomra. Tudom hogyan működik, ismerem a módszert, gyors, a megrendelő azt látja, hogy gyorsan szaporodnak a rajongók. De ezek a rajongók sok esetben azt sem tudják hol kötnek ki. Ezeket én nem értékelem igazi lájknak, mert nem tükröz érdeklődést, kötődést. A legtöbben a rajongók közül pedig aztán lustaságból ott is maradnak, de nem érdekli őket amit kommunikálunk feléjük, mert nem az ő terepük.Ezt a nézetemet Héjj Szilárd MarketingArc kollégám is osztja Minőség vagy a mennyiség számít? című bejegyzésében, amiből idéznék is egy lényeges gondolatot:

"Hiszen egy vállalkozás számára az a fontos, hogy tényleges ügyfelet vagy vásárlót tudjon elérni, azokat akik a postokat olvassák és aktívak, kommunikálnak a céggel. Erre csak az igazán lojális követők az alkalmasak"

A hvg.hu-n pedig Varga Ákos a  KÜRT Akadémia  képzésének közösségimédia-szakértője 10 csoportot különböztet meg, de ő nem említi a vásárolt lájkokat, ami meglehetősen érdekes.

Az általa törzslájknak nevezett típust lehet a legértékesebbnek tekinteni, a rajongói oldalak tekintetében, hiszen itt a gomb megnyomását lojalitásának kifejezésére használja az adott márka vagy személy iránt.

Megkülönböztet még kölcsönös, tudatos, jótékonyfelkértközös. ön-és, kapcsolatlájkot,is. Van még két olyan fajtája a Varga Ákos féle csoportosításnak, amit még külön kiemelnék.

Az egyik a nyerő lájk, azaz a nyereményjátékban való részvételért adott lájk, aminek szintén nincs sok köze a valódi lojalitáshoz, érdeklődési körhöz pedig úgy lehet közelíteni, hogy a nyereménytárgy vagy szolgáltatás ahhoz kötődjön, ami leginkább közelít az oldal jellegéhez. 

A másik amit külön szeretnék megemlíteni az a muszájlájk, ami tulajdonképpen kikényszeríti a lájkot ahhoz, hogy a felhasználó hozzáférhessen egy tartalomhoz. Varga Ákos szerint azonban a kikényszerített lájkokat a felhasználók közel fele azonban nem a tartalom elismeréséért teszi meg.

Összefoglalva: a törzslájkra érdemes törekedni, lehet nyerő vagy muszájlájkot gyűjteni, de lájkot vásárolni inkább látványos, mint hasznos.

És önmagában a lájk a népszerűséghez, a tényleges ügyfelek eléréséhez és megtartásához nem elég, még sok mindent érdemes figyelembe venni, de ez már a következő írás témája lesz.

Szólj hozzá!
Címkék: lájk Facebook

Zöldség bikiniben

2012. október 26. 10:18 - Marketingmoments

Régen a tésztában sült zöldségre mondták néhol, hogy pongyolában van. A pongyola a Pallas Nagylexikona szerint: "általában a gondatlan értelemben használják. Ily értelemben beszélnek P. öltözetről, stilről. Neve a nők kényelmes reggeli öltözetének."

De mostanában a zöldségek is divatosabbak lettek, és bikiniben járnak.  Az izraeli Grey reklámügynökség kreatívjai döntöttek úgy, hogy zöldségek felhasználásával kommunikálnak. Fürdőruha formában lehámozott zöldségekről készült reklámfotókkal népszerűsítenek ugyanis egy konyhai multifunkciós gépet.

zoldseg.jpg

A padlizsán, a krumpli és a tök, noha faragtak le belőlük, mégis telt idomokkal "pózolnak" a plakátokon, de ez nem véletlen, hiszen a lényeg a nagyság, mert a reklámban szereplő konyhai gép is a Magimix XL nevet viseli, és a termékleírás szerint minden eddiginél nagyobb teljesítményű kütyüvel van dolgunk. Nagy űrtartalom, sok funkció, aprít, szeletel, facsar, nagy darabokban is beledobálhatjuk a zöldségeket.  Hát, igen, ha belehajigáljuk a szerkezetbe ezeket a jókora "elhízott" zöldségeket, akkor máris értelmet nyer a reklám szlogenje: The Big is in, vagyis: A nagyság belül van!

Forrás: http://borsa.hu

Szólj hozzá!

Ahol más a reklám és a marketing

2012. október 26. 09:40 - Marketingmoments

Hogy hol ez a hely? A zöldségpiac. Ott hiába mondanánk jól hangzó reklámszlogeneket, ha fonnyadt a zöldség. Maximum a mézédes,  a magnélküli vagy hazai jelzőkkel lehet egy kicsit zsonglőrködni, de az áru magáért beszél. Valamikor réges-régen, még a reklám és marketing előtti időkben a kereskedelem legnagyobb része a piacokon zajlott. Akire akkor azt mondták, hogy jó kofa, arra mostanában azt mondanánk, hogy jó marketinges? Tudja kinek, mit és hogyan adjon el.

piac.jpg

A piacoknak egyébként is többnyire törzsközönsége van, és ha egyszer-kétszer egyik-másik standnál nem kaptunk igazán jó árut, akkor legközelebb már nem megyünk ahhoz az eladóhoz. De a másik véglet is igaz, kialakulnak a megszokott helyek, és Józsi vagy Pista már tudja, hogy melyik fajta almából adjon és mennyit. Mert a kiszolgálás is számít ám, a pörgős, beszédes, esetleg egy-egy bókot eleresztő eladó jobb esélyekkel indul.

A hétvégi piaci bevásárlás egy kicsit élmény is kell legyen, adnia kell egy elégedettség-érzést, hogy jó vásárt csináltunk, rengeteget takarítottunk meg, és csupa egészséges és finom dolgot viszünk haza. Ezek pedig olyan pozitív érzések, amire, ha mégis reklámozni kellene a piacokat, akár lehet építeni egy kampányt. " Egészséges, vitamindús, friss alapanyagok olcsón? Jöjjön ki a piacra!"

 

 

Szólj hozzá!

Egérpletyka, azaz word of mouse

2012. október 24. 13:16 - Marketingmoments

eger.jpgAronson 1992-ben ezt írta „A rábeszélőgép korát éljük”, és ez akkor még helytálló volt, akkor még nem pletykálkodtak az egereink, különösen nem ennyit, hiszen a Facebook megjelenése olyan egércsevejt eredményezett, amire korábban még nem volt példa. A többi közösségi oldal is ért el eredményeket, de ilyen átfogót még egyik sem.

Meg sem tudom számolni, hogy hányszor olvastam már azt, hogy "mostanában" hódított teret a Word of Mouth vagy Word of Mouse. De mégis mikor volt az a mostanában. Elkezdtem nyomozni kicsit. Papp-Váry Árpád egyik, a politikai marketinggel foglalkozó cikkében találtam egy Magyarországra vonatkozó releváns adatot. A 2002-es választások kapcsán ír a WOM "berobbanásáról".

Nyugat-Európában üzleti célú kampányokban alkalmazták először a WOM kampányokat, Magyarországra a választások idején robbant be. Szerinte akkoriban szinte nem volt olyan internetelőfizető és mobiltulajdonos, aki ne kapott volna nap mint nap egy-egy politikai tárgyú továbbított e-mailt vagy SMS-t valamelyik ismerősétől. Az üzenetek egy része spontán, azaz alulról szerveződő „partizánakció” volt (úgynevezett grassroot), másik részük viszont már akkor is a pártközpontokból indult. A hagyományos pletyka, azaz a „word-of-mouth” és a „word-of-mouse” között van egy fontos különbségre hívja fel a figyelmet: míg az előbbi esetében gyakran torzulhat a szöveg, addig az utóbbinál csak egy forward gombot nyomunk, és már megy is az üzenet tovább, eredeti formájában.

2008-ban Sas István is kiemeli egyik írásában, hogy a web2.0-es eszközök terjedésével olyan változás ment végbe, amit korábban nem tudtak elképzelni a szakemberek.

 A folyamat érdekessége, hogy 2007-ben a cannes-i reklámfesztivál fődíját egy olyan reklám nyerte, amelyet sohasem vetítettek sem televízióban, sem moziban. A Dove-Evolution kampánya még mindig elérhető a Youtube-on, sőt paródiája is készült.

Az eredeti:

És egy paródia:

A másik említésre méltó eredmény: Magyarországon ugyanebben az évben az Effie-versenyen (a leghatékonyabb reklámok  megmérettetése) a fődíjat ugyancsak egy vírusreklám nyerte, amely csak az interneten keringett. A KFT együttes egy laza házasságtörést felelevenítő „Balatoni nyár” című számára készített a turisztikai hivatal egy enyhén pikáns rajzfilmet, amellyel áttételesen a nyári balatoni idegenforgalmi szolgáltatásokat népszerűsítette. A film nem véletlenül nyert hatékonysági díjat, hiszen ahhoz képest, hogy egyetlen fillér médiaköltség sem terhelte, hatalmas nézettséget – és ezzel komoly forgalomnövekedést – eredményezett. Nem volt könnyű megtalálni a videót, a dijnyertes.hu-n sikerült végül fellelnem.

A vírusreklám a Facebook megjelenésével csak erősödött. Ezernyi komment, ötlet, gondolat, ellenvélemény kerül felszínre, amely érdekességével, provokatív tartalmával vagy kreativitásával öngerjesztő folyamatot indít el. Nyomukban beindul a buzz, amit magyarul talán a „zsongás” kifejezés takar a legjobban. Mostanában egyre többet foglalkozom afféle gondozóként "céges" bloggal és Facebook oldallal, és bizony most már ott tartunk, hogy a "buzz" beindításáért meg kell dolgozni. Hát akkor hadd pletykálkodjanak az egereink!

Update: egy friss vírusfilm magyar alkotóktól:

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása