Marketingmoments

Coca-Cola: 123 éves múlt plakátokon

2012. szeptember 09. 21:23 - Marketingmoments

A Coca-Cola idén 125 éves, de abban a gyűjteményben, amit nemrég találtam, az első plakát 1889-ből való. A régi plakátok teljesen jól illeszkednek a divatos vintage stílushoz, akár az is elképzelhető, hogy egy ilyen plakáttal rukkolhat elő a cég. Nagyon kíváncsi lennék, hogy hogyan reagálna a közönség az 1889-es vagy akár 1900-as vagy 1910-es plakátra. Az biztos, hogy nagyon kilógna a mostani trendekből, de ez még azt is eredményezheti, hogy népszerű lesz. Ez persze puszta elméleti fejtegetés, mert egy multi vérprofi marketingesei nem mennének bele egy ilyen kockázatos játékba, még akkor sem, ha éppen az évforduló miatt nagyon szépen fel lehetne építeni egy stratégiát erre a vonalra. Nem kételkedem benne, hogy a patinásságot, a komoly múltat értékelnék a vásárlók. "Klasszikus íz már 125 éve" jelmondattal, a régi anyagok leporolásával szerintem hatásos kampányt lehetne építeni. De mivel nem dolgozom a Coca-Colánál, azt hiszem ez megmarad szerény magányvéleménynek.  Viszont azt nem hagyhatom ki ne mutassam be a 123 év gyöngyszemeit. Arra nem vállalkoznék, hogy a teljes anyagot összegyűjtsem, de 10-15 fotót megmutatok.

cola1.jpg

cola2.jpg

cola3.jpg

cola4.jpg

cola5.jpg

cola6.jpg

cola7.jpg

cola8.jpg

cola9.jpg

cola10.jpg

cola11.jpg

cola12.jpg

cola14.jpg

cola18.jpg

Ha valaki úgy érzi, szeretne további képeket nézegetni:Marketingmoments a Facebookon.

 

 

Szólj hozzá!

Minitigris

2012. szeptember 09. 20:14 - Marketingmoments

A Kasperskij Laboratórium antivírus programokat készít. 2009-ben megbíztak egy ügynökséget, hogy találjon ki számukra egy olyan kampányt, ami alkalmas arra, hogy emlékeztessék a meglévő ügyfélkörüket a szolgáltatásaikra és kötődjön a közelgő ünnephez, vagyis funkcionáljon újévi képeslapként is.

Mivel 2010 a Tigris éve volt, az ügynökség egy zsebtigrissel rukkolt elő, aki minden "betolakodóra" lecsap. Nyilván szem előtt tartották, hogy egy állatkölyökkel könnyű és biztos a siker, és elég bájos hozzá, hogy az antivírus cica maga vírusként terjedjen a hálón.

Lássuk hát a medvét, azaz macskát:

Szólj hozzá!
Címkék: cica vírusfilm

Golden Drum díjas reklám

2012. szeptember 09. 18:52 - Marketingmoments

A Golden Drum Reklámfesztivál 18 éves múltra tekinthet vissza, és az utóbbi években világszerte elismert rendezvénnyé nőtte ki magát.

 A goldendrum.com-on ezt vallják magukról:Trieszttől Vlagyivosztokig, Helsinkitől Tel Aviv, a Golden Drum a legnagyobb, a legfontosabb és a legtöbb reklámot áttekintő és az év eseménye.

2011-ben ezen a versenyen a legjobb nyomtatott reklám kategóriában a moszkvai BBDO reklámügynökség és Marlos Lima brazil illusztrátor közös kampánya bizonyult a legjobbnak.  A Bayer Aspirin Extra Strength fejfájáscsillapító hatékonyságát bizonyítják vicces "előtte és utána"  képekkel. A képek visszafogott, világos színvilágúak, bájos, kicsit talán bumfordi rajzfilmszerű karekterekkel. Sajnos a többi pályázó anyagát még nem sikerült megtalálnom, de egy összefoglalót azért igen: www.goldendrum.com

Most pedig a nyertes képek:

bayer2.jpg

bayer1.jpg

bayer3.jpg

bayer4.jpg

Szólj hozzá!

Az egyszerűség dicsérete, minimalizmus a reklámban

2012. szeptember 09. 16:48 - Marketingmoments

Mikor elkezdtem írni ezt a cikket, kicsit körülnéztem a megfelelő definíciók után. A Wikipédiás összefoglalónál maradtam:

A minimalizmus több modern művészeti irányzat (zenei, építészeti, formatervezési, egyéb) összefoglaló neve, amik közös jellemzője, hogy a lehető legkevesebb eszköz és anyaghasználattal igyekeznek létrehozni. A formák és a színek letisztultak, egyszerűek, amiből a stílusirányzat neve is ered. Modern művészeti irányzatként az 1960-as, 1970-es évek Amerikájában alakult ki, virágkora is ekkorra tehető. A minimalizmus hívei abból az alapfeltevésből indultak és indulnak ki, hogy „a kevesebb többet jelent”, és hogy a geometriai forma közös tapasztalaton alapul. 

A minimalista reklámok egyetlen elemre fókuszálnak, azt az egy dolgot próbálják megragadni, ami a reklám lényege. Tudjuk, hogy néha milyen nehéz egyetlen szóba tömöríteni a mondanivalónkat, különösen ha sikeresen akarunk eladni valamit. Ösztönösen a bőbeszédű, hosszas dicséret felé fordulnánk. Ráadásul ebben a műfajban nem biztos, hogy a termék megjelenítés lesz az üdvözítő, sokkal inkább a hatás, az érzés, az élmény.

min1.jpg

min2.jpg

min4.jpg

min6.jpg

min24.jpg

min28.jpg

min27.jpg

min26.jpg

min25.jpg

min23.jpg

min22.jpg

min14.jpg

min20.jpg

min17.jpg

min16.jpg

min13.jpg

min12.jpg

min10.jpg

min15.jpg

 

Szólj hozzá!

Push up avagy egy fehérneműkampány története

2012. szeptember 09. 16:22 - Marketingmoments

Fresher.ru közölt egy cikket a Wonderbra nevű melltartóról, pontosabban annak kampányáról. Ez a kampány, bár egyszerű dolga volt a férfiak figyelmének felkeltésével, meglehetősen sokrétű képanyagot tartalmaz. Az egyszerű, klasszikus termákábrázoló fotóktól az ötletes, vicces képi megoldásokig. Sokszor maga a termék nem is szerepel a képen, az ok-okozatból nem látjuk csak az okozatot. A cikk így foglalja össze a lényeget: "A Wonderbra kreatívjának története: textiltechnológiák a föld vonzása ellen." 

Maga a reklám tárgya a "csodálatos" Wonderbra már több mint 70 éves, 1939 óta van jelen a piacon. Mostanában két ismert kampánya van a gyártónak, egy gerilla kampány, amit Publicis Frankfurt jegyez. A másik kampány online zajlott, a wonderbra weboldalán lehetett találni egy több ezer Wonderbra melltartóból álló montázst. A képeket nézve el kell ismerni, hogy a kreatív csapat valóban nagyon alapos munkát végzett. Sok olyan plakát készült, ami lehetőséget ad a vírusmarketing beindulásának, mert valóban vicces, szellemes. Használtak mindent ami egy reklámban sikert jelenthet, van a képeken csinos hölgy, kisgyerek, kutya, humor. Az alább közölt képek a teljesség igénye nélkül mutatnak meg néhányat a kampány képeiből. 

wb7.jpg

wb35.jpg

wb6.jpg

wb17.jpg

wb24.jpg

wn28.jpg

wb9.jpg

wb8.jpg

wb1.jpg

wb29.jpg

wb26.jpg

wb4.jpg

wb3.jpg

wb20.jpg

wb19.jpg

wb30.jpg

wb11.jpg

wb2.jpg

wb14.jpg

wb5.jpg

Szólj hozzá!

Marketingháború

2012. szeptember 09. 15:50 - Marketingmoments

haboru.jpgHa már ennyit foglalkozom mostanában a gerillamarketinggel, illő lenne, hogy legalább nagy vonalakban vázoljak valamit az eredtéről. A nyolcvanas években két mű is foglalkozott vele az egyik Ries és Trout 1986-ban, Marketingháború című könyve. Al Ries és Jack Trout művükben ismertetik a marketing stratégia négy alaphelyzetét. Ezek egyike a gerilla hadviselés, a kicsik harca a nagyok ellen.  

„Nem az a döntő, hogy mekkora egy cég, hanem az, hogy mekkorák a versenytársak. A marketing-hadviselés során soha ne a saját cégedhez igazítsd a taktikádat, hanem a versenytársakhoz!”

A gerilla cégek egy megfelelően kis részpiacot kell, hogy kiválasszanak maguknak, akár földrajzilag, akár forgalom szempontjából, a fontos az, hogy egy nagyobb cég nehezen tudja megtámadni a kiválasztott szegmenset. A gerilla szemlélet szerint a harctér összezsugorítására kell törekedni. Bármilyen furcsa is, a Rolls-Royce is gerilla, a 100 000 dollárnál drágább autók piaca a harctere.

Amikor Ries és Trout írt a témáról, ők elsősorban stratégiai szempontból közelítették meg, a piac méreteket és a vezető szerepet hangsúlyozták, kiemelve, hogy olyan célpiacot kell találni, ahol vezető lehet a vállalkozás, és óvnak attól, hogy a minél nagyobb piacrészesedés legyen a cél, mert ez gyakori oka a csődnek.

Második szabályként azt jelölik meg, hogy legyünk bármilyen sikeresek, ne viselkedjünk piacvezetőként, ami az ő olvasatukban azt jelenti, hogy fenn kell tartani a karcsú szervezeti formát, a lehető legtöbb alkalmazottat kell a tűzvonalba állítani, és a kisebb szervezett mozgékonyabb is, ebből következik a harmadik szabályuk:

Légy kész egyetlen pillanat alatt kiásni magad és továbbállni.” Kis cégeknél gyorsabban és kevesebb stresszel mennek végbe a változások, de az ötletek is hamarabb célhoz érnek.

A fentiek voltak tehát az alapfelvetések, ami mára sok változáson ment keresztül, és megszületett a gerillamarketing.

Forrás:  Al Ries-Jack Trout Marketingháború Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest, 1999

Szólj hozzá!

Ötletek a keleti szomszédoktól gerillázáshoz

2012. szeptember 07. 08:42 - Marketingmoments

Most tényleg nagyon leragadtam a témánál, de talán azért, mert ez nagyon összetett téma, érdekesebbnél érdekesebb dolgokat lehet találni a neten a témával kapcsolatban. Külön érdekes megfigyelni az országonkénti vagy inkább régiónkénti különbséget. A következő képeket orosz oldalon gyűjtöttem, ezek más hangulatúak, mint nyugati társai, mert a jó marketingeszköz alkalmazkodik a célközönséghez. Lehet, hogy hiába csinálnának meg Moszkvában egy New Yorkban sikeres kampányt vagy fordítva. Nekünk magyaroknak pedig azért lehet érdekes ez a másság, mert mi a két pólus kelet és nyugat között vagyunk.

rozsa.jpg

archiv.jpg

Archiválás előtt és archiválás után...

palacsinta.jpg

Lehet, hogy ez némi magyarázatot igényel: egy száj kerget egy palacsintát.a "Teáskanál" nevű kávézólánc kampányában.

Azért ezt a kollekciót is frissítettem most a költözés tiszteletére. A következő reklámvirág kivitelezése hagy némi kívánnivalót maga után, próbálkozásnak jó ugyan, de kicsit szánalmasra sikeredett.

napraforgo.gif

Az alábbi reklám hordozójának pedig nem szívesen lennék a helyében.

wc.gif

Szólj hozzá!

Gerilla fegyverek: assvertising

2012. szeptember 04. 22:37 - Marketingmoments

A hétvégémet ilyen furcsa szavakkal töltöttem. Ha egyszer beleásom magam valamibe, nehéz kirángatni. Tegnap is csak a határidő miatt függesztettem fel a keresgélést. Ugyanúgy, mint a korábbi direct mail anyagnál itt is találtam nagyon érdekes dolgokat. Papp-Váry Árpád írásait egyénként imádom, káprázatos stílusban tálal fel hasznosabbnál hasznosabb információkat, egyszerűen nem lehet letenni némelyik könyvét, mint JPÉ marketinget. Na, szóval Papp-Váry "Marketing a gyakorlatban" című könyvében más csemegék mellett szó volt az "assvertising" nevű reklámeszközről is, ami persze a gerilla fegyvertárba tartozik. Ha lefordítjuk, annyit tesz: "fenékreklám". És ez nem vicc. A GfK Hungária 2007-es kutatását hozza példának Papp-Váry, amely során átlagos fogyasztókat vizsgáltak, úgy 20-25 főt, hogy mit látnak meg a reklámüzenetekből. A mobil szemkamera egy átlagos nap során mérte, hogy mit vesz észre a viselője. Az eredmény: a férfiak számára a női mell és fenék, a nőnek pedig a férfihátsó lenne a legjobb reklámhordozó! (Aki nem hiszi, utánaolvashat: Dr. Papp-Váry Árpád fent említett könyve, 273.oldal).

De! Azt a rész is fegyelembe kell venni, mely szerint ezt az eszközt azért nem minden márka alkalmazhatja sikerrel."Önmagában ugyanis nem elég, ha felkeltjük a figyelmet (attention). Az üzenetnek és a kreatív megvalósításnak illeszkednie kell a márkához, ki kell fejeznie annak másságát, egyediségét, pozicionálását."

Sajnos a könyv arról nem mesél, hogy mégis milyen terméktípus számára lenne megfelelő ez a forma. Rákerestem a szóra, és ki is gyűjtöttem néhány fotót, hogy milyen márkák éltek ezzel a lehetőséggel.

kodak.jpg

 A Kodak a tollat felszedegető hölgy fehérneműjén hirdet.

tire_assvertising_1.jpg

assvertising_1.jpg

Ezen a két képen már szó szerint fenék reklámot látunk, a hölgyek bőrére került az üzenet.

A Kodak részéről meglepő volt ez az eszközválasztás. A második kép talán jobban illeszkedik, egy oroszországi autós kiállításon  készült a kép, és úgy érzem ott rendben van, a férfiak közül biztosan sokan megnézték, a kerék mintája is ötletes. Itt már csak az a kérdés, hogy jó-jó sok pasi látta, de hány emlékszik rá, hogy mit reklámozott? A harmadik fotó ezt illusztrálja, mert ott látszik a "közönség" arca is.

Gondolkodtam azon, hogy mit lehetne női illetve férfi hátsókon hirdetni.

Fogyasztószert biztosan, mondván az XY szertől ilyen formás, ezt főleg női fenékre tudom elképzelni. A férfi fenékre egy konditerem reklámját, vagy más, sporttevékenységet lehetne elhelyezni. A női mell remek hirdetési felület lehet a plasztikai sebészek számára. A szeméremsértés elkerülendő, persze feszes pólóba bújtatva. Most hirtelen ennyi jutott eszembe, de várom a javaslatokat.

Nos, a fenékreklám bebizonyította a sikerességét. A blogomban nagyon sokáig vezette a népszerűségi listát, sőt a reklamipar.hu is átvette. Akkor még két hónapja sem volt annak, hogy elkezdtem a blogot, így érthető volt az örömöm. Azóta történt már egy és más, de még most is jól esik visszagondolni erre.

Szólj hozzá!

Megalománia?

2012. szeptember 04. 10:20 - Marketingmoments

Az alábbi képekre nyugodtan mondhatjuk, hogy reklám és az emberi elme találékonysága nem ismer határokat. A következő alkotások többségében csak valamilyen repülő szerkezetekről élvezhetők. A Nazca vonalak reklámipari megfelelőit készítették el bizonyos cégek kreatív elméi. Érdekes ötletek, de ez inkább arra jó, hogy a cég méreteit prezentálja, esetleg ha nagyon látványos és ötletes akkor elindíthat valamiféle buzzt.Ebből a gyűjteményből erre én leginkább a Gillette hirdetését látom esélyesnek.

big1.jpg

big2.jpg

Az egyik legjobb megoldás, ahol nem csak a méretet tartották szem előtt, hanem a nézőpontok játékát is, hiszen bizonyos szemszögből nézve egészen más mintázatot látunk.

big3.jpg

big4.jpg

big5.jpg

big6.jpg

big7.jpg

Szólj hozzá!
Címkék: ötletes óriási
süti beállítások módosítása