Marketingmoments

Ár, névjegy, levélpapír, számla...

2012. szeptember 15. 21:14 - Marketingmoments

Mi a közös a címben felsorolt dolgokban? Levinson, ugyanis az ő 100 pontjának a feldolgozását folytatom most, persze továbbra is csak kis adagokban, nehogy valakinek megfeküdje a gyomrát ezen a szomorú, esős hétfőn.

Akkor következzen most az árképzés. Levinson azt javasolja, hogy a konkurenciát figyelmebe véve döntsük el, hogy milyen árkategóriában kívánunk dolgozni (magas, közepes vagy alacsony). Az akkor adatok szerint a fogyasztók 14%-a mondta azt, hogy döntő tényező az ár.

A Trademagazin 2011-es magyar termékekről szóló írása szerint azonban inkább az ár-érték arány érdekli a fogyasztót.

Aztán még egy kicsit visszamentem az időben és ezt találtam:

"Az elmúlt esztendőben, már mi magyarok is tudatosabban vásároltunk élelmiszert, mint pár éve, derült ki a Szonda Ipsos 2009 decemberében készített felméréséből. Az egyre divatosabb –hazai és külföldi - élelmiszer expók néhány kiállítója azonban úgy látja, még mindig nem elsősorban a minőség, hanem az árfekvés alapján döntjük el, mi kerül a kosárba." Forrás: antalvali.com

Egyre inkább úgy gondolom, hogy ha Levinson most Magyarországon élne, a közepes árat törölné a fogalomtárából, mert az országból a középosztály törlődik szép lassan és itt vagy nagyon olcsó valami vagy nagyon drága, köztes kategóriára egyszer csak nem lesz közönség. Lehet, hogy most túl borús vagyok, mint az időjárás, de azt hiszem a híreket, elemzéseket olvasgatva, hogy nem csak én gondolom így.  

nevjegy4.jpgÚgy gondolom elég volt az árakból, jöjjön valami vidámabb. A névjegy, a levélpapír, a formanyomtatványok és számlák. Ez ismét egy olyan terület, aminek a fontosságát egyre többen felismerik, de még mindig van hová fejlődni. Kisvállalkozások hajlamosak ezt a területet kevéssé kihasználni. A névjegyen elsős sorban az elérhetőség szerepel, pedig ott a hátoldal, ami, hacsak nem 2 nyelvű a kártyánk, parlag felület. A logó szép megoldás, de kevés. Mitől vagyunk mi mások mint a többiek? Miért minket válasszon? Ezt jó esetben egyszer kitaláljuk és sok ezer alkalommal adhatjuk át mi és munkatársaink. A tegnap említett Feng Shui kapcsolat itt is megjelenik, mert akár ennek az alapelveit is figyelembe vehetjük egy sikeres névjegy megtervezéséhez.  Legyen minden munkatársnak, bíztassuk őket arra, hogy bátran adják át régi és új ismerőseiknek. A levélpapírral, formanyomtatványokkal és számlákkal is sokan találkozhatnak, sőt egyik az egyik kisvállakozásnál, ahol dolgoztam, még a postai csomagokra és borítékokra is ráírtam a szlogent, mert a postás is tud olvasni, a postán mellettünk sorban álló ügyfél is. Ha egyszerű a weboldal címe, akkor azt is fel lehet tüntetni. Darabonként talán 2 forintba került, mert egyszerű etikettcímkét raktunk a csomagokra, borítékokra. 

 A névjegy forrása: faczanyifengshui.com

Szólj hozzá!

1910

2012. szeptember 15. 21:11 - Marketingmoments

Mivel szertek keresgélni véletlenszerűen a reklámok világában, ma is rátaláltam egy érdekességre. Valamikor divattá vált a járműreklám, és akkor igyekeztek új ötletként beállítani és most az Általános Reklám Vállalat 1910-es plakátján nézett vissza rám ez az ötlet. Csak azt sajnálom, hogy nem sikerült nagyobb méretben megtalálnom.

1910_reklam_villamos.jpg

Szólj hozzá!

100 pont régen és ma

2012. szeptember 14. 22:50 - Marketingmoments

Levinson Gerillamarketing című könyve az "utazókönyvem" továbbra is, bár mostanában nem haladok vele túl jól, részben, mert kevesebbet utazom, részben mert nagyon alaposan megcsócsálom az olvasottakat.

Legutóbb a 100 ponton rágódtam, ami a könyv írásakor fontos, kiemelendő újdonság volt, sőt gerillaeszköz, ma már csak egyszerű, hétköznapi, netán elcsépelt dologgá vált.

Az első,amit Levinson megemlít, mindjárt a név, a cég neve. Ez bizony még ma is fontos, mert egyáltalán nem mindegy, hogy Fapinty Bt. néven akarunk mondjuk kiváló, drága porcelánokat, minőségi konyhai kiegészítőket árusítani egy stílusos boltban, vagy inkább Boszorkánykonyhának nevezzük.

 A következő a rés a piacon, amit ma is figyelembe érdemes venni, és csak csak annyival egészíteném ki, hogy nem elég egyszer kitölteni a rést, figyelemmel kell kísérni azt, mert a rés tágulhat, és akár túl is nőhet rajtunk. 

Aztán következik a szín, az identitás, a logó, a szlogen, a csomagolás. Ezek már azok a dolgok, amik egyre egyértelműbbek a jelen vállalkozói számára. A cégek többsége rendelkezik valamiféle saját arculattal, az egészen kicsi vállalkozások is keresik a leginkább hozzájuk illő szlogent. Sőt ez nálunk magyaroknál már szép hosszú múltra tekinthet vissza:

"Amíg Ön alszik, a DARMOL dolgozik", illetve ennek népnyelvi kiegészítése:

"Reggelre kelve nadrágja telve", vagy modernizált verziója: "Amíg Ön durmol, dolgozik a Darmol".

A cég méretét is említi Levinson, de nem igazán foglal állást, mert a kicsi és nagy vállalkozásnak is megvan a maga előnye, és marketing szempontból ennek a két előnynek az ötvözése lenne a kívánatos.

fengshui_konyvelo_iroda.pngA dekoráció, enteriőr és ruházat is a lista elején tanyázik Levinson szerint, a 9. és 10. helyen. A bolt, iroda és munkatársak megjelenése meghatározza az ügyfelek véleményét, hozzáállását a vállalkozásunkhoz. Bár lehet, hogy nagyon elrugaszkodom a jelenlegi gyakorlattól, legalábbis a felvállalt gyakorlattól azzal a felvetéssel, hogy a marketinget, az enteriőrt és a Feng Shuit remekül össze lehetne kapcsolni. A Feng Shui nem misztikus, elvont vajákosság, hanem a térrendezés művészete, ami a harmónia megteremtésére törekszik. A harmónia és jó légkör pedig a céget hozzásegítheti a sikerhez.  Sőt, a korábban említett színnél, a megfelelő céges szín kiválasztásánál is segítséget nyújthat a 4000 éves hagyomány.

Meglehetősen elkalandoztam a címben említett 100 ponttól, de többet is szeretnék annál, hogy csak begépeljem őket, mint egy jó titkárnő, de a 100 pont egy bejegyzésben való szétcincálása pedig túl sok lenne.

Update: Még mindig foglalkoztat a Feng Shui és a marketing összekapcsolása, bár lehet, hogy ezzel éppen szembe megyek a trendekkel, mert az online felületek nem a legjobb területei ennek. Bár ha jobban belegondolok, nem is zárják ki teljesen egymást, hiszen a színek és formák ott is komoly jelentőséggel bírnak.

Szólj hozzá!

ZOO, Te milyen állat lennél?

2012. szeptember 13. 23:11 - Marketingmoments

Ez nem egy újabb Facebook játék, hanem egy ismét igen ötletesre sikerült reklám. Nem véletlen az, hogy ennyire érdekelnek a gerillakampányok, mert ennyi humoros és ötletes dolgot kevés más területen lehet találni. A San Francisco ZOO plakátjai iskolapéldái lehetnek  annak, hogy egy plakát hogyan indíthatja el a "buzz"-nak nevezett jelenséget, a zsongást. Elég csak megnézni a pózoló embereket a fotókon. Szinte biztos vagyok benne, hogy sok ismerősnek megmutatták hogy milyen pillangó, páva vagy zsiráf lett a gyerkőcből, vagy éppen anyuból.

Az is átfutott a fejemen, hogy hasonlót kivitelezhet egy magyar állatkert is, mert nem különösebben költséges és épít köré egy játékot vagy versenyt, lehetőleg szavazósat, mert azt jobban megmozgatja a családokat, főként a kisgyerekeseket, és mondjuk örökbefogadó szülővé nevezi ki a nyertest 1 évre, meg kap a család egy bérletet az állatkertbe, tehát nem egy milliós költségvetésű akció, de mit csinálunk a vandálokkal?  A graffitihuszárok mindent lefújnak, a szeszgőztől megizmosodott diszkólovagok meg bármit képesek összetörni (ez nem azt jelenti, hogy minden szórakozó fiatal vandál, de sajnos sokan nem az eszükkel tűnnek ki a tömegből).  Lehet, hogy Magyarországon ezért kevés a "földközeli" kreatív kampány?  Folyamatosan gyűjtöm a különböző megmozdulásokról készült fotókat, videókat, mert inspirálóak,  marketingesként tudok tanulni belőlük és nem utolsó sorban szórakoztatóak is, de azt tapasztalom, hogy kevés anyagot találok Magyarországról. Biztosan lesz még több olyan postom is, ahol egy-egy kampányt mutatok meg, de nem tudom hány lesz belőlük belföldi.

zoo1.jpg

zoo2.jpg

zoo3.jpg

1 komment

Stühmer az újjáéledő márka

2012. szeptember 12. 11:07 - Marketingmoments

bonbon_1.JPGMa az újjáéledő márkákkal (is) foglalkoztam és először a Toyota Corolla vagy a Persil újraéledéséről szerettem volna írni, de aztán egy sokkal szebb témát találtam. Olvastam egy cikket a Stühmer csokigyár feltámadásáról, itt Magyarországon, napjainkban, szépen, fontolva haladó módon. Tulajdonképpen nem is tudom miért is esett olyan jól ez a cikk a lelkemnek. Kicsi, manufaktúra jellegű gyár és igazi márkát gyárt, régit, finomat, nosztalgikusat.

Inkább kisüzem működik a volt novaji kocsmában, Magyarország első csokigyárának modern utódjaként. Az Eger melletti településen 2008 óta gyártják a Melódiát és más Stühmer nosztalgiaédességet.

"Fontos viszont, hogy azokkal együtt szerencsés helyzetben vagyok, akik saját márkát gyártanak. A kereskedelmi láncok ugyanis tudják, a márkákra van vevő" - mondta Csóll Péter a cége kapcsán. 

Na ezért a mondatért is megérdemelt egy blogbejegyzést a Stühmer. Elismerésre méltó, hogy felfedezte a márka értékét, munkahelyeket teremtett, színvonalas terméket gyárt, a világban bárhol értékesíthető minőségben. És, bár ez egy marketingről szóló blog, a Stühmernek nem kellett reklám. Kerestem, de csak a régi korszak reklámjaira találtam utalást, az új cég nem él vele, nyereményjátékot, pályázatot hirdetett, de nem találtam egy árva óriásplakátot sem. Megnéztem a webshopjukat is, nagyon igényes, az arculathoz illeszkedő design jellemzi: http://www.stuhmer.eu/

 Tulajdonképpen ennél a márkánál olyan elemeket figyelhettem meg, ami mostanában nem jellemző, a kidolgozottság, a részletek, az, hogy többet adnak, mint amit a vevő elvár. Nem csak a csokit kapjuk meg, hanem az élményt, a kifinomultságot is. Örülök, hogy vannak ilyen cégek!

A sikersztori itt olvasható: http://vallalkozoi.negyed.hu/vnegyed/20120130-a-tobb-mint-100-eves-stuhmer-markat-tamasztotta-fel-egy.html 

Továbbra is drukkolok neki, hogy Magyarországon a kicsi, igényes cégek talpon maradjanak és fejlődjenek, bármilyen nehéz is.

2 komment

Mindenki bekaphatja!

2012. szeptember 12. 10:59 - Marketingmoments

A kreativreklam.blog.hu-n találtam egy 2009-es cikket. Azt hiszem egyszerűen idézem a kollégát, mert rövid frappáns kísérőszöveggel látta el az a feltehetően csináldmagad plakátot.

'"Biztos vagyok benne, hogy Krüger úr elolvasta, hogy érzelmeket kell keltenie egy reklámnak, ha sikeresek akarunk lenni.

Azt is hallotta, hogy adjunk valami ajándékot az első találkozáskor, és nem rögtön a terméket tukmáljuk a vevőre.

A megvalósítás viszont felettébb érdekes :)

Nade érdekes lenne meghallgatni a bolt tulajdonosát. Ha ettől a reklámtól nőtt meg duplájára a forgalmuk, akkor minden előzetes véleményem ellenére: Gratulálok! "

Eddig az idézet és most az ominózus plakát:

Festékbolt_mini.jpg

Ez egy májusi bejegyzés volt, de azt hiszem a véleményem azóta sem változott, még mindig vicces Krüger úr és a plakátja.

Szólj hozzá!
Címkék: ajándék plakát

Elaludni veszélyes

2012. szeptember 09. 22:23 - Marketingmoments

Vannak olyan helyzetek az életben, amikor jobb ha nem alszunk el. Ezt a tényt ragadta meg és ábrázolta nagyon kisarkítva a Taina nevű brazil kávémárka. Az élénk grafikák és a témaválasztástok is nagyon jók ahhoz, hogy elinduljon egy esetleges megosztáshullám, ami viszi magával a kávé nevét, hiszen a rajzok önmagukban, mögöttes tartalom nélkül is szereznek éber pillanatokat, legalább egy mosoly erejéig.

coffee-dont-sleep-prisoner-550x388.jpg

coffee-dont-sleep-cast-away-550x388.jpg

Szólj hozzá!
Címkék: kávé vidám

Óraprojekció

2012. szeptember 09. 22:16 - Marketingmoments

Az egyszerű kivetített reklám ma már nem nyűgözi le a fogyasztót, és önmagában a csinos modell sem mindig elég a sikerhez.  Charles Guo gondolt egyet és ötvözte a két tényezőt, kivetítette a luxusórák reklámját a gyönyörű és meztelen modellekre, így készített fotósorozatot. Olyan luxusmárkákat jelenített meg, mint Rolex, Dior, Louis Vuitton  és a Chanel. A fotók a kínai  Numéro China című lap számára készültek.

watches_louis-vuitton.jpg

watches_rolex.jpg

watches.jpg

watches_dior.jpg

watches5.jpg

watches_chanel.jpg

Szólj hozzá!
Címkék: óra kivetítés

Levinson 10 pontja

2012. szeptember 09. 21:53 - Marketingmoments

Sajnos sokszor látom azt, hogy a kisebb vagy nagyobb cégek és vállalkozások csak belekapnak a marketingbe, aztán félbehagyják. Az is gyakori probléma, hogy ad hoc jelleggel csinálják, nincs mögötte a terv vagy koncepió. Jay Conrad Levinson nem tegnap írta a Gerillamarketing című könyvét, mégis rengeteg hasznos és időszerű dolgot tárgyal benne. 10 pontban foglalta össze, hogy miért kell folytatnia egy cégnek a marketingtevékenységét. Gyakran fogom még Levinsont idézni, mert szerintem őt a cégvezetőknek és a marketingeseknek érdemes ismerniük. Ma a 10 pontját osztom meg az olvasókkal.

JCLevinson.jpgTehát miért kell a folyamatos marketing Levinson szerint (a dőlt betűs sorokkal én kotyogok közbe) :

1. A piac folyamatosan változik. Új családok, új potenciális ügyfelek, új életstílusok befolyásolják a piacot. Az emberek jelentős része gyakran költözködik, rengetegen házasságot kötnek, változnak az életkörülmények. Ha leállítja a hirdetéseit, elmulasztja a kínálkozó lehetőségeket, kiesik a folyamatokból, kívülállóvá válik.

2. Az emberek gyorsan felejtenek. Gondoljon arra, hogy naponta több tonna információ zúdul mindannyiunkra. Az Egyesült Államokban a hirdetések hatásvizsgálata bebizonyította, hogy a marketinghez elengedhetetlenül szükséges az állandóság.

3. A konkurencia nem vonul vissza. Az emberek sok pénzt költenek a vásárlásaik során, és ha nem tudatosítja bennük, hogy Ön is jelen van a piacon, akkor máshol fogják elkölteni a pénzüket.

4. A marketing erősíti az identitást. Ha feladja a marketingjét, árt a hírnevének, a megbízhatóságról alkotott képnek, s passzívan lerombolja az emberek Ön iránt táplált bizalmát. Az okosan vezetett cégek akkor is tovább reklámoznak, ha rosszabbra fordulnak a gazdasági körülmények. A kommunikáció köteléke túl költséges ahhoz, hogy szeszélyes módon elvágjuk. 

5. A marketing elengedhetetlen a fennmaradás és a növekedés szempontjából. Nagyon kevés kivételtől eltekintve az emberek még a létezéséről sem fognak tudni, ha nem hallat magáról. Ha leállítja a marketingjét, rálép a megsemmisülés útjára. Ahogy marketing nélkül nem vághat ele egy üzletbe, úgy marketing nélkül nem lesz képes fenntartani üzleti tevékenységét sem.

Azok, akiknek a létezéséről szinte mindenki tud világszerte, pl. a Coca-Cola, vagy ellenfele a Pepsi, ők sem engedik meg maguknak, hogy leálljanak a marketinggel, sőt egyre kreatívabb és nívósabb reklámok készítésére törekszenek. 

6. A marketing lehetővé teszi az Ön számára, hogy megtartsa régi ügyfeleit. Számos vállakozás visszatérő ügyfelekből vagy továbbajánlásokból él. Mindkettőhöz a törzsvevők jelentik a kulcsot. Ha a törzsügyfelek nem hallanak Önről, hajlamosak lesznek elfelejteni.

A továbbajánlások már a szájreklám témaköre, amit más szerzők is tárgyalnak, külön könyvet szentelve neki, de erről majd később. Itt már olyan eszközök is helyt kapnak a marketingben, mint az ügyfelekkel való bánásmód, vagy az hogy többet nyújtsunk az ügyfélnek annál, mint amit elvár. 

7. A marketing ápolja a morált. Minden vállalkozó megtapasztalhatja, milyen jó hatással van a hangulatára, ha bebizonyosodik, hogy jól működik a marketing, amit folytat. A munkatársak moráljára ugyancsak jótékony hatással van az eredményesség. A marketing váratlan megszakítása ezzel szemben azoknak jelzésértékű, akik aktívan követik az Ön reklámtevékenységét. Nem lesznek sokan, de néhányan biztosan.

8. A marketing előnyös helyzetbe hozza azokkal a versenytársakkal szemben, akik felfüggesztették marketinges tevékenységüket. A nehéz gazdasági helyzet is nagyszerű előnyökkel járhat a marketinget tudatosan végző vállalkozó számára. Rákényszeríthet ugyanis néhány versenytársat a marketing felfüggesztésére - egyszersmint megadva Önnek az esélyt, hogy elhúzzon mellettük, és magához csábítsa az ügyfeleiket. Minden nehéz gazdasági helyzetben vannak nyertesek és vesztesek.

A nehéz gazdasági helyzet mindenkinek nehéz, de érdemes rálépni a gázra. Ez nem azt jelenti, hogy sokat költsünk reklámra, költsünk okosan és kreatívan. Mennyibe kerülhet egy jó kis vírusfilm leforgatása? Itt inkább az ötlet indítja be a terjedését és nem az előállítási költség. Remek példa a kutyasuli videója:

7 902 049 ember töltötte le a Youtube-on a mai napig.

9. A marketing lehetővé teszi üzlete további működését. Általános költségei még így is vannak: telefonszámlák, hirdetések az Arany Oldalakban, bérleti és/vagy eszközköltségek, valószínűleg bérköltségek, no és saját ideje. A marketing lélegzetvételhez juttatja.

10. Pénzt fektetett be, ami veszendőbe mehet. Ha feladja a marketinget, minden pénz elvész, amit hirdetésekre, reklámfilmekre, reklámidőre és -helyre költött, mivel a már felkeltett fogyasztói érdeklődés lassan elapad. Persze újraindíthatja a folyamatot, de ez azt jelenti, hogy ismét mindent elölről kell kezdenie. Ha nem tervezi üzleti tevékenységének végleges megszüntetését, ritkán bizonyul jó ötletnek a marketing teljes leállítása.

Nehéz gazdasági helyzetben pedig minden fillér számít, miért pazarolna bárki is?      

Update: 7.914.055 látogatója volt a kutyasuli videójának, tehát még mindig folyamatosan működik, megtalálják az emberek, ezáltal láthatják az elérhetőségüket és az eredményeiket.

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása