Marketingmoments

Logisztika és marketing

2015. november 14. 22:08 - Marketingmoments

Tanulási segédlet

A logisztika a hagyományos szemlélet alapján a marketing kiszolgálója, a marketing célok megvalósításának eszköze. A logisztikának és a marketingnek számos közös területe van. Mindkettő keresztmetszeti szereppel bír a vállalatoknál; kutatja a termelés, beszerzés, értékesítés folyamatait; kapcsolatban áll a vevővel, a vásárlói igények kielégítésére törekszik.

A logisztika és a marketing kiegészítik egymást: a marketing élénkíti a keresletet, továbbítja a piaci impulzusokat a termelésbe, értékesít, a logisztika pedig a marketing által előre meghatározott vevő-kiszolgálási szint mellett minimalizálja a logisztikai ráfordításokat, végrehajtja a kereslet kielégítését és megvalósítja a termeléshez fűződő áramlási folyamatokat. Ebből adódik, hogy a logisztikának és a marketingnek szoros összhangban kell működnie.

A logisztika anyagok, információk, személyek, energia rendszereken belüli és közötti áramlásának tervezése, szervezése, irányítása, ellenőrzése.

"A logisztika az energiának, az információnak, a személyeknek és különösen az anyagoknak (alapanyagok és késztermékek) az egyes rendszeren belüli és rendszerek közötti áramlásának alakítása, irányítása, szabályozása és megvalósítása." Kirsch

Leggyakrabban a katonaságnál és az üzleti életben használják.

A logisztika és a marketing között az interfész a 4P Place szintje, a vevőkiszolgálás. Ezen keresztül kapcsolódik egymáshoz a marketing és a logisztika, ezáltal a logisztikára hatással van a Product (termék), a Price (ár) és a Promotion (reklám) is.

Product – Price – Promotion – Place – Szállítás – Raktározás – Rendelésfeldolgozás – Készlettartás

Marketing                 ← →        Logisztika

A termék nem más, mint egy tulajdonsághalmaz, melynek állandó fejlesztése alapvető marketingigény. A termékfejlesztés azonban kétélű fegyver, mivel sok új termék mindössze egy már meglévő termékcsalád új tagja. Ezáltal a piacot feldaraboljuk kisebb, kevésbé jövedelmező részekre, ami viszont jelentősen növeli a logisztikai költségeket. Különböző ízesítésű fogkrém vagy üdítőital esetén minden egyes ízből biztonsági készletet kell tartani. Tehát a termékkínálat változtatásakor a logisztikai szempontokat is figyelembe kell venni.

Az ár, amit az eladó kap a termékért. Egy-egy árváltozás előtt meg kell határozni, hogy az árváltozás hogyan befolyásolja majd a fogyasztók vásárlási szokásait. Ha a gyártó árengedményt ad, ezzel megváltoztatja a termék árát és a keresletét is. Egyrészről a stratégia sikere nem biztos, hiszen az árengedmény esetén csökkenhet a nyereség, ha elmarad a várt értékesítés növekedés. Másrészről, az árcsökkenés okozhat olyan jelentős mértékű keresletnövekedést, amellyel a logisztikai rendszer nem képes lépést tartani. Ha a logisztikai rendszer nem készül fel megnövekedett szállítási kapacitással, az eredetileg hasznos marketing akció logisztikai, készletezési, szállítási problémákat okozhat.

A reklám, illetve hirdetési költségek növekedésével növekszik az értékesítés, de nem minden esetben eredményezi az elvárt volumennövekedést, ugyanakkor a megnövekedett értékesítési volumen az elosztási-logisztikai költségek nagymértékű növekedéséhez is vezethet.

A vevőkiszolgálás az érintkezési felület a logisztika és a marketing között. Vevői megelégedettség azonban csak akkor jelentkezi, ha a vállalat megfelelően alkalmazza a marketingmix valamennyi elemét (4P). Logisztikai oldalról a vevőkiszolgálás két legfontosabb mérőszáma a termék elérhetősége (készlet) és a rendelési idő hossza. Ez befolyásolhatja a piaci árat, amennyiben a vevő hajlandó magasabb árat fizetni a jobb kiszolgálásért. A vevőkiszolgálás lehet a legjobb módszer az előnyök megszerzésére azáltal, hogy a versenytársaknál többet áldoz a vevőkiszolgálásra, a logisztikai feladatok megoldására. A vevőkiszolgálás rendszeres ellenőrzésével javíthatja a kiszolgálást és csökkentheti a logisztikai költségeket.

Az integrált logisztikai rendszer megvalósításához költségoptimalizálás szükséges, melynek a marketing és logisztikai költségek összességére kell irányulnia.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingmoments.blog.hu/api/trackback/id/tr788078978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása