Kezdetnek talán gyorsan elevenítsük föl mi is tulajdonképpen az AIDA modell. Az AIDA modell (Lewis, 1898): egy termék eladásakor az eladó által követendő főbb tevékenységek leírása, azt foglalja össze, hogy miként is kell működnie a hagyományos reklámnak.
Attention - Figyelem felkeltése
A reklámok elsődleges célja, hogy felkeltsék a célcsoport figyelmét. Amennyiben a hirdetés nem elég érdekes, vagy nem a megfelelő helyen, hirdetési felületen jelenik meg, akkor az üzenet már a legelső lépésnél megbukik, és nem jut el a fogyasztókhoz.
Interest – Érdeklődés felkeltése
A következő fontos lépés, hogy a célcsoportunk tagjai ne csak felfigyeljenek a reklámokra, hanem fel is keltse az érdeklődésüket. Hiszen hiába látják, ha az üzenet nem érzik magukénak, nem ragadja meg az érdeklődésüket, már tovább is léptek, nem fognak törődni vele a továbbiakban. Tartós és intenzív érdeklődés esetén nagyobb az esély a vágy megszületésére
Desire - Vágy felkeltése
Az érdeklődés után a hirdetett termék/szolgáltatás iránti vágyat kell felkeltenie egy sikeres hirdetésnek. Hiába érdekes és figyelemfelkeltő egy hirdetés, ha a fogyasztók úgy érzik, hogy egyáltalán nincs is rá szükségük. Ezt a bizonyos funkciót, a D betűt fogjuk részletesebben áttekinteni a későbbiekben.
Action - Aktiválás
Ha a célcsoportunk látta is a hirdetést, sikerült felkelteni az érdeklődésüket, sőt, már vágynak is a termékünkre/szolgáltatásunkra, akkor sem biztos, hogy nyert ügyünk van. Hiszen ha úgy érzik, hogy túl sok erőfeszítést kíván ezek beszerzése, akkor mindezek ellenére nem valószínű, hogy a vevőink lesznek. Ha azonban azt látják, hogy könnyedén hozzájuthatnak, nagy az esélyünk a sikerre.
A modell legfontosabb eleme a vágy, ennek felkeltése a reklám elsődleges célja, azt követi a cselekvésre buzdítás.
A reklámnak arra kell összpontosítania, hogy mit nyújt a termékünk vagy szolgáltatásunk a fogyasztónak, tudnunk kell, hogy mire vágynak az emberek.
A reklámban, ha pozitívan közelítjük meg a vágyakat, mutassuk meg, hogy mit érnek el az emberek a termékünk segítségével, hogyan fokozza elégedettségüket, jó közérzetüket.
Ha negatívan közelítünk, akkor hogyan nyújt megoldást a termék egy probléma megszüntetésére, hogyan kerülhetik el vele a veszteséget (pl. az autótulajdonosok vágynak arra, hogy elkerüljék a kocsi lopást). A negatív dolgok elkerülése, a már birtokunkban lévő értékek megóvása még a megszerzésnél is erősebb késztetés.
Nézzük mik a legfontosabb vágyak, amik az embereket mozgatják (összefoglaló Victor O Schwab nyomán):
Jobb egészség: nagyobb erő, életerő, szívósság
Jólét: gondtalanság, luxus, kényelem
Több pénz: hogy elkölthessük, megtakaríthassuk, másoknak adhassuk
Több szabadidő: utazáshoz, hobbihoz pihenéshez, játékoz önfejlesztéshez
Nagyobb népszerűség: vonzóbb személyiség vagy személyes teljesítmény által
A teljesítmény felett érzett öröm: akadályok és versenytársak legyőzése, vágy arra, hogy jobbak legyünk
Jobb megjelenés: szépség, stílus, jobb fizikai megjelenés, tisztaság
Üzleti előmenetel: jobb állás, siker, megérdemelt jutalom
Biztonság idős korban: függetlenség, felkészülés az idős korra, betegségre
Társasági előmenetel: jobb körökben jutás, társasági elfogadottság (presztízsmárkák)
Nagyobb öröm: szórakozásból, evés-ivásból, más fizikai élvezetekből
További vágyak közül néhány:
Jó szülőnek lenni
Befolyással rendelkezni
Kreatívnak/hatékonynak/ modernnek/ társasági lénynek/ elsőnek stb. lenni
Érdemes azzal a szemmel átnézni a listát, hogy vállalkozásunk milyen vágyakat tud valóra váltani.
Termékünk például lecsökkenti egy munkafolyamat idejét, így a vásárlónak több szabadideje marad a hobbijára? Hangsúlyozzuk ezt a reklámunkban. Hiába írjuk le, hogy hány terméknagydíjat kaptunk, ha a vásárló nem tudja a saját vágyai megvalósításához kötni a termékünket.
Egy gyakorlati példa: a cég Facebook oldalának és blogjának szerkesztését átvállaljuk Öntől, így Önnek több ideje marad a cégvezetésre.