A promóciós tevékenység kivitelezéséhez a szakmai ismereteken túl "csak" egy dologra van szükség elégséges mennyiségű pénzre. A fő kérdés az, hogy mennyi az elégséges és mennyi a szükséges. Ha sikerül a két pont közötti sávot megtalálni, akkor már nem terveztünk hiába. Amennyiben az elégséges szint alá terveztük a költségvetést, akkor számolniuk kell a teljes hatástalansággal, míg ha fölé lőttünk a szükséges szintnek, akkor a többletráfordítások csökkentik a promóciós költségvetés átlagos hatékonyságát, tehát valamennyi pénzt kidobtunk az ablakon.
A gyakorlatban áltanosan ismert öt módszer közül választhatunk.
- Önkényesen megjelölünk egy összeget. Ezt elegánsan nevezhetjük szakértői intuíciónak vagy akár "hasra ütésnek" is.
- Az eladások arányában határozzuk meg a költségvetést. Itt alkalmazott módszer a legegyszerűbb. Előnye még, ha sokan alkalmazzák, akkor kiegyensúlyozottá teszi a versenyt. Az első számú gond, hogy a promóció célja az eladások segítsége, mégis leggyakrabban az előző évi eladások eredményei alapján határozzák meg az elkölthető összeget. Így a változó környezeti feltételekhez nem tud igazodni. Ugyanakkor az előzetes kalkulációban elfogadható egy kiindulási pontnak.
- Vannak, akik a reklámot nem egy egyszeri hatású eszköznek tekintik, ezért szívesen alkalmazzák a ROI módszert (Return on Investment = Beruházás megtérülési mutató), ami a fellépő költségeket beruházásként kezeli, ezért a megtérülésüket is hosszabb távon értékeli.
- Versenytársakhoz igazodó módszer elve azon az elképzelésen nyugszik, hogy a piaci részesedés és a promóciós költségvetés szoros kapcsolatban kell, hogy legyen. Ideális helyzet az, ha az adott cég piaci részesedése eléri vagy meghaladja a piacon elköltött promóciós költségek cégre eső arányát. A szemlélet itt is statikus elemeken nyugszik, mint a 2-es módszernél. Amennyiben elfogadjuk, hogy a promóciónak van hosszú távú hatása is, akkor belátható, hogy az előző évről áthúzódó hatásokat, nem ismerheti fel pontosan a versenytárs. Ráadásul vannak olyan helyzetek, amikor a 15 %-os piaci részesedés mögött évi 5 %-os növekedést lehet nyomon követni, míg a másik esetben pont ellenkező irányú a mozgás és 15 %-os piaci részesedés a régi csillogás, halvány maradéka.
- Annyi, amennyit csak megengedhetünk magunknak az előzőhöz némiképpen hasonló módszer. Ebben az esetben alá és fölé is mehetünk a már leírt költségvetési sávnak. A kalkuláció ebben az esetben deduktív számításon alapszik. Le kell vonni az összes várható költség elemet és nyereséget a fogyasztói árból és azt a várható eladásokkal megszorozva, megkapjuk a promócióra fordítható összeget. Természetesen feltételezve, hogy a piac megvásárolja a tervezett mennyiséget. Van amikor ez a kalkuláció is elmarad, hiszen a marketing cél "pusztán" a kitűzött részesedés elérése, amit csak a "multik" engedhetnek meg maguknak, vagy azon kis cégek, akik merik vállalni ezt a hazardírozó technikát.
Amennyiben nem vagyunk elégedettek az előbb ismertetett ötféle módszerrel, akkor meg kell próbálkozni a promóciós-cél és feladat nevű módszerrel. A módszer nehézségeit a költségek marginális elven való megközelíthetősége jelenti elsősorban. Ahhoz, hogy a módszert sikeresen alkalmazni tudjuk a következő lépéseket kell megtenni.
- A célok pontos körülhatárolása. Ehhez a teljes piaci méretet kell ismerni és azt, hogy mennyit is költöttek el promócióra az egész piacon.
- A költségek meghatározása a választott médiumok szerint.
- A promóciós költségek összevetése a tervezett eladásokkal.
- Amennyiben egy új termék bevezetését indított, akkor hosszabb távú tervet kell kidolgozni, és az abban felmerülő költségek ütemezését is el kell végezni. A vállalat pénzügyi likvidálását mindenkor figyelembe kell venni és ahhoz igazodni.
- A médiastratégia kidolgozása. Eszközkombinációk és ütemezés.
A reklámüzenettel kapcsolatban a következő általánosítható megállapításokat tehetjük:
- Minél hitelesebb a reklám forrása, vagy aki prezentálja, annál meggyőzőbben hat a reklám.
- A forrás hitelessége többféle forrásból származhat, ami összeadódhat: hírnévből, fizikai vonzerőből, kedveltségből, a célcsoporthoz való tartozásból.
- Az állítások minősége a reklám meggyőzőerejét növelhetik, a legfontosabb állítások a célcsoport valós igényeit veszik célba, tényközlőek, bizonyítékokkal, tapasztalatokkal támasztják alá a tényeket.
- Azoknál a célcsoportoknál, ahol alacsony az érdekeltség a vásárlásban, ott több állítással lehet nagyobb hatást elérni. Ezzel egy lökést lehet adni a perifériális döntéshozatalhoz. (Üdítők, mosóporok.)
- A kétoldalú állítások növelik a reklámozók hitelességét, megbízhatóságát. A reklám meggyőzőbb, ahhoz ha nem túlságosan nagy vagy alacsony érdeklődést kelt.
- A direkt összehasonlítás (ott ahol megengedett) előnyt jelenthet az ismeretlen márkák számára.
- A reklám formai elemei (kép, hang, szín, elrendezés) emocionálisan nagyobb hatást gyakorolnak.
- Minél tudatosabbak a vevők, annál érzékenyebbek a sok hasznos információt hordozó állításokra.
- A meggyőzés hatékonyságát kétféle motivációs erő befolyásolja. Az informatív üzenetek az erősen érdekelt fogyasztókra hatnak. Az emocionális üzenetek a gyenge érdekeltségű fogyasztókat befolyásolják.
- Könnyebb meggyőző reklámmal attitűdöket kialakítani, mint azokat megváltoztatni. A meglévő attitűdök igen jelentős ellenállást képezhetnek az üzenettel szemben. A termékről szerzett tapasztalat az, ami a meglévő attitűdöt leginkább megerősíteni vagy megingatni tudja.
A reklámmal a következő feladatokat oldhatjuk meg:
- Informálhatunk.
- Felismerést, attitűdöt építhetünk.
- Vágyat kelthetünk.
- Termékeket, vágyakat kapcsolhatunk össze.
- Vásárlásra késztethetünk.
- Emlékeztethetünk.
- Megnyugtathatunk, vásárlás utáni kockázatot csökkent-hetünk.
- Érveket adhatunk a vásárláshoz.
- Demonstrálhatunk.
- Kérdéseket indukálhatunk.
A reklámtervnek a következő 10 kérdésre kell választ adni:
- Miért? (célok)
- Kinek? (közönség)
- Mit? (üzenet)
- Hol? (média)
- Hogyan? (kreativitás)
- Mennyiből? (költségvetés)
- Mikor? (időzítés)
- Ütemezés? (programozás)
- Visszacsatolás? (média)
- Értékelés? (mit, hogyan)
Néhány kiindulópont a reklámcélok megfogalmazásához:
Amikor közvetlen eladást célzunk meg:
- Speciális okok felsorolása, arra, hogy "most" vásároljon (ár, egyéb kedvezmények
"Aki ebben a hónapban vásárol, visszanyerheti ........."
- A vevők emlékeztetése vásárlásra, újravásárlásra.
"Megvette már az e hetit?"
- Speciális eseményekkel összekapcsolható a termék.
"A legszebb karácsonyi meglepetés" "Szülinapra"
A közel jövőben történő vásárlásokhoz:
- A vevő értesítése a termék vagy márka létezéséről.
"Megérkezett a legújabb modellünk!"
"Már nálunk is kapható!"
- Imázs építés vagy pozitív emocionális kötődés ébresztése a márka iránt.
(Divat, testápolók.)
- A csomagolás és márkajelzés felismerésének megkönnyítése.
(Mosószerek, élelmiszerek.)
- A versenytársak állításaira történő reagálás.
"Vannak olyan szerek, amelyek megteszik, de a mi termékünk"
Forrás: Papp János Integrált marketingkommunikáció