A médiazaj azon hirdetések összessége, amelyek egy adott időintervallumban egy adott médiumban jelennek meg. Minél kisebb a médiazaj nagysága, annál inkább preferálja a célcsoport az adott médiumot, de minél aktívabb életet él valaki, annál több reklámmal találja szembe magát. Nagyobb médiazajban, reklámzajban ügyet sem vett a reklámokra a befogadó, így a figyelem felhívása, mennyiségi alapon való reklámozással egyre kevésbé hatékony módszernek ígérkezik, amit leginkább a nagy cégek engedhetnek meg maguknak. A tudatos fogyasztó információt sem fogad el akárkitől. Döntésében támaszkodik a többi fogyasztóra, véleményezőkre, az Interneten fellelhető ismeretekre, eltávolodva a reklámoktól, mely korábban a termékinformációt szolgáltatta. A fogyasztói passzivitás a múlté. A marketing alternatív ága ezzel szemben a fogyasztói interaktivitásra, együttműködésre épül, folyamatos kommunikációt tartva fenn. Ez a lehetőség jól jön a kisebb vállalkozások számára, akik nem tudják megfizetni a nagyobb reklámkampányokat, televíziós és óriásplakát megjelenést.
Figyelmet a megszokottól eltérő, hatás alapú, szórakoztató megjelenésekkel érik el, például gerilla marketing eszközöket alkalmazva. Közvetítő csatornaként magát a fogyasztókat használják szóbeszéd, zsongás generálásával.
Amire szükségünk lehet a médiazaj kiküszöbölésére:
újszerűség
olcsóbb, hatékonyabb módszerek
új felületek
direktebb elérés
pontosabb célzás
A felhasználható eszközök:
BTL (below the line, azaz a vonal alatt)
Ide tartozik minden, ami nem klasszikus.
Blogoszféra - Periodikusan újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal, ezek sorozatából áll.
DM - Közvetlen üzletszerzés (direkt marketing): azoknak a közvetlen megkeresés módszerével végzett tájékoztató tevékenységeknek és kiegészítő szolgáltatásoknak az összessége, amelyeknek célja az érintett részére termékek vagy szolgáltatások ajánlása, hirdetések továbbítása, a fogyasztók vagy kereskedelmi partnerek tájékoztatása, üzletkötés (vásárlás) előmozdítása érdekében. Igen, az idegesítő telefonhívásokról és a gyakran a kukában landoló reklámlevelekről van szó. Persze lehet a leveleket is olyanná tenni, ami felkelti a címzett figyelmét, de erről majd később, a telefonhívásokat viszont nem tudom elképzelni, hogyan lehetne kevésbé zavaróvá és figyelemfelkeltőbbé tenni.
PR - A public relations tevékenység tervszerű és tartós erőfeszítés azért, hogy egy szervezet és környezete között a vélemény és a viselkedés befolyásolásával kölcsönös megértést, jóakaratot (goodwill) és támogatást építsen és tartson fenn.
Új-média - Ma már a különböző médiaterületek digitalizálódása révén több, korábban hagyományosnak tekintett médium is részben „átkerült” az újmédia területére. Ilyen például a rádió, amelyre ma még egyértelműen hagyományos médiumként tekintünk, ám az egyre fokozódó interneten keresztüli rádióhallgatás révén a nem is oly távoli jövőben már akár részben újmédia terméknek is tekinthető.
Kreatív média - Kreatív médiahasználatról akkor beszélünk, amikor a felület lehet, hogy már megszokott, hagyományosnak számít, de azt ötletesen használják fel az üzenet közvetítésére, vagyis a felhasználása kreatív.
Gerillamarketing - minél nagyobb feltűnés minél alacsonyabb költséggel. Sas István szerint a gerillamarketing „pimasz, provokatív, rejtőzködő, intelligens, interaktív ˙(…)
Minden olyan reklám ide sorolható, amely nem a megszokott helyen, nem a megszokott módszerrel hívja fel magára a figyelmet – és bevonja a fogyasztót a játékba.”
Vírusmarketing - E jelenség a gerillamarketinghez tartozó húzó ágazat, mely hatékonyan teremt kommunikációs feltételeket az internetes társadalom felé. A marketingkommunikációnak ez a fajtája a legújabb reklámeszközök közé tartozik, melynek során egy reklámüzenet továbbítása történik a fogyasztók felé.
Word-of-mouth - "Szájhagyomány" marketing /"Word of mouth" kifejezésből származik, ami szó szerinti fordításban "élőszót" jelent. Gyakran használják a "szóbeszéd" meghatározást is. Lényege, hogy a kampány során a célcsoport szegmens körében egy hullámszerűen elinduló beszélgetést, suttogást, generáljunk.
Astrosurifng - Ami a PR eszköztárára emlékeztető megoldásokkal épít ál-szubkultúrákat, és önszerveződő közösségeket imitál a megbízó céljainak megfelelően. A web 2.0 elterjedését követően ezek valójában élő közösségekként igyekeznek működni.
A fent felsorolt eszközök többsége külön-külön is nagyon sok érdekes okfejtésre, információgyűjtésre ad lehetőséget, ezért úgy gondolom, a későbbiekben, önálló cikkekben fogom feldolgozni a gerillamarketinget és a rokonságába tartozó eszközöket.
A gerillamarketing és rokonsága továbbra is érdekel, és született is már néhány kisebb-nagyobb írás, de folyamatosan jönnek majd a további cikkek is.