A különböző csodaszereket már évszázadok óta hirdetik. A világon először 1906-ban fogadtak el a gyógyszerek reklámozását szabályozó törvényt, ezt megelőzően a címkén az információk a teljességének és pontosságának csak a gyártó őszintesége és fantáziájának gazdagsága szabott határt. Azokban az években még megkérdőjelezhető elektromos készülékeket, a Coca-Colát és a kígyó olajat értékesítettek drogériákban és az értékesítők, hogy meggyőzzék a vásárlókat a gyógyszerek hatékonyságáról, különféle mutatványokat és trükköket vetettek be, valamint a homályos ál-szakkifejezésekkel próbálták kábítani a potenciális vásárlókat.
Természetesen a reklám sem maradhatott ki a fegyvertárukból. A következőkben egy csokor reklámot mutatok a 19 század végének és a 20 század elejének terméséből.
"A gyermekek és felnőttek híznak, mint a sertések; 20 éve a piacon, tavaly eladott másfél millió palack tonik" hirdette a 19.század 70-es éveiben a plakát. A tonik Edwin Wiley Grove révén került forgalomba, a malária megelőzésére és a tünetek megszüntetése. Az italt Párizsban - nem a francia fővárosban, hanem egy kisvárosban Tennessee államban - találták fel, és a fő hatóanyaga a kinin volt.
Groove tonikja tényleg enyhítette a malária tüneteit, de a megelőzésként teljesen haszontalan volt. Ennek ellenére Groove több millió a palackot adott el, míg a termékét nem nyomta el a híres Coca-Cola.
"Egy finom és egészséges ital. Enyhíti a fáradtságot, elengedhetetlen a férfiak - üzletemberek, tanárok, diákok és a sportolók- számára. Megszünteti a fizikai és mentális kimerültséget. A hölgyek kedvenc itala, megszünteti a szomjúságot és a rosszkedvet. " - állította egy régi Coca-Cola reklám.
"Egy kígyó olaj alapú kenőcs - a leghatékonyabb eszköz a fájdalom és a sántaság ellen. Kúrálja a reumát, neuralgiát, isiászt, lumbágót, ficamokat és fogfájást, ajánlott fagyás, zúzódások, láz és rovarcsípések ellen. Alkalmazható az emberek és a háziállatok kezelésére . " - írja a készítmény kitalálója Stanley Clarke.
Az 1906-ben elfogadott reklámtörvény lényege azonban a fogyasztók védelme volt az olyan gazemberek ellen, mint Stanley Clarke. Azt ígérte, hogy a kenőcs hogy megszabadít a több tucat betegségtől, és azt állította, hogy a gyógyszer előállításához felhasznált olajat kínai csörgőkígyókból vonták ki. Az elemzések azonban hamar kimutatták, hogy egyetlen kígyónak sem volt köze a termékhez, és Stanley Clarke hatalmas pénzbírsággal fizetett a hazugságaiért.
És íme egy még ma is divatos termék, a fogyasztó krém. "Csodafegyver a fogyáshoz - tiszta, hűs és frissítő krém külső használatra. Nem zsíros vagy olajos, szagtalan, nem szükséges diétázni és a testmozgásra sincs szükség. A normál alakot 30 alakalom alatt visszaállítja cizellált sziluetthez 60 alkalom szükséges. Alkalmas a fürdőben való használatra is. "A pontos összetételét a mai napig nem ismerik, de teljesen feleslegesnek az elhízás elleni küzdelemben. Az ilyen szerek eladását a törvény nem törvény szabályozta, a gyártók nem tüntették fel a csomagoláson az összetételt.
És most egy eszköz. "Állszűkítő - a fiatalos ovális arc visszatér, ha húzza a húrt. Megelőzési és megszünteti tokát a nyaki nyirokcsomók intenzív masszírozásával."
A 19. és 20. század fordulóján a New Yorkban élő professzor, Eugene Mack találta fel a "csoda álla-csökkentőt", azt ígérete, hogy nem csak a tokát csökkenti, de üdébb lesz tőle a bőr, hogy javítja a nyak formáját és kontúrját, valamint a ráncokat is eltávolítja. Ez volt az egyike több száz, ha nem ezer, a teljesen haszontalan eszköznek, amelynek népszerűségét a titokzatos "technika" határozta meg, és a fogyasztók orvosi tudatlansága.
Árultak még rózsaszín tablettákat sápadt embereknek, amiben legalább némi vasat ki tudtak mutatni, de nem hatott olyan csodaszerként, ahogy hirdették.
A végére hagytam a legmeghökkentőbb terméket, a végbéltágítót.
" A legjobb orvosság az aranyér és a székrekedés kezelésére - végbél tágító . Segíti a természetes folyamatokban a krónikus székrekedés és aranyér esetén.. Kapható az orvosi eszköz boltokban . Bővítők tömör gumiból készültek és négy méretben kaphatók . "
Ez talán az egyik legsúlyosabb példája egészségügyi írástudatlanságnak a lakosság körében. A gyártó azt állította, hogy a végbél tágító a természetesen tornáztatja a belső medence izmait, és így hatásos eszközként szolgál az aranyér megelőzésére és kezelésére. A tárgyalás 1940-ben a következő ítélettel végződött: végbél tágító helyrehozhatatlan károkat okozhat a betegnek és a termelési betiltották. Az 1906-os törvény a volt az első lépés, hogy betiltsák ezeket embertelen és minden bizonnyal káros emberkísérleteket, de mint láthatjuk még közel egy harminc évvel a törvény bevezetése után is volt példa a próbálkozásokra.
Forrás:fresher.ru