Marketingmoments

A vezetői alkalmasság ismérvei 1.rész

2019. január 25. 19:59 - Marketingmoments

brave.jpgMióta elkezdtem írogatni a vezető szerepről, elkezdtem előszedni a régi jegyzeteimet, amik néha felsejlenek az emlékezetemben, de már nem emlékszem rájuk pontosan. Mostanában a régi, közel 100 éves könyvekből származó jegyzeteket nézem át, és úgy tűnik, ezek jó alapok a továbbiakhoz. Az is elgondolkodtatott, hogy mikor olvastam ezeket a könyveket. Napoleon Hill "Gondolkodj és gazdagodj!" című 1937-ben íródott könyvét  2007-ben olvastam, pedig akkor még nem voltam sem vezető, sem vállalkozó, valahogy mégis fontosnak érzetem néhány dolog feljegyzését. Egy másik blogban is szoktam idézni Hillt, de ott inkább az általános emberi dolgokról írok. Az egyik bejegyzés a problémákon való rágódásról szól: Napoleon Hill a problémákról.

De kanyarodjunk vissza a vezetői ismérvekhez.

Hill 11 pontban foglalja össze a legfontosabb ismérveket. A megfogalmazás ugyan kicsit régies, de nézzük a mondanivalót, vajon helytálló-e manapság.

Első helyre a megingathatatlan bátorságot sorolja a szerző, aminek alapja az önismeret és a szakma ismerete. Senki sem kívánja, hogy olyan vezető irányítsa, aki híján van az önbizalomnak és a bátorságnak. Egyetlen intelligens követő sem hallgat sokáig az ilyen vezetőre. -  Ha elvonatkoztatunk attól, hogy mikor íródott a szöveg, azt kell mondanom, hogy ez a kijelentés teljes mértékben megállja a helyét, de úgy látom, hogy az önismeretet nem tartják kellően fontosnak, és nem is dolgoznak azon, hogy ez javuljon. Saját tapasztalataimból tudom, hogy valóban arra a vezetőre lehet felnézni, aki bátran áll bele a kihívásokba a megfelelő ismeretanyaggal. A beosztott kérdez, hiszen iránymutatást vár attól, akitől az utasításokat kapja. Nem akkor kell reagálni, amikor már készen van a beosztott és főként nem az "én nem ilyen lovat akartam" stílusban. Ha vezetőként lovat akarunk.akkor mondjunk valamit arról, hogy milyen ló legyen. Ha fekete telivért szeretnénk, de ez nem derül ki a beosztott számára, akkor ne kezdjünk méltatlankodni, ha fehér pónit kapunk. Szerintem az is bátorság kérdése, hogy a vezető vállalja, ha nincs meg a szakmai ismerete, és legyen mersze bízni a szakterületen jártas kollégában. Ezt lehet tovább is gombolyítani, mert a bizalom és a lojalitás összefügg. Ha munkavállalót motiváljuk, és világos számára, hogy közös érdek a cég jó működése, akkor biztosak lehetünk benne, hogy igyekszik majd a lehető legjobb tudás szerint végezni a munkáját. Most, 2019-ben ugyanolyan fontos  az önismeret, a szakma ismerete, az önbizalom és a bátorság, mint 1937-ben.

Második az önfegyelem. "Aki képtelen fegyelmezni önmagát, sosem képes fegyelmezni másokat. Az önfegyelem hatékony példamutatás a követők számára, és az intelligensebbek magukba fogják szívni." Sajnos itt rá kell ismernem az egyik saját gyenge pontomra,  így első kézből tudom, hogy valóban összefügg a két dolog. De ha talán azzal, hogy felismerem, el tudom indítani a változás folyamatát, ugyanakkor vissza is utalhatok az első pontra, bizony kell az a fránya önismeret.

A következő a mély igazságérzet. "Méltányosság és igazságérzet nélkül egyetlen vezető sem képes sikeresen irányítani és követőinek tiszteletét megőrizni." Ez a kérdés meglehetősen pengeél, mert hogy mi méltányosság az nem definiálható pontosan. Meddig menjünk el a méltányosság gyakorlásában? Ez a pont - meglátásom szerint - napjainkban már csak nagyon szűken gyakorolható, mert egy szempillantás alatt lehet a méltányosságból az, hogy visszaélnek a jóindulatunkkal.

Határozott és végérvényes döntések. Ha valaki ingadozik a döntéseiben, kimutatja, hogy nem biztos önmagában, nem tud másokat sikeresen vezetni. - Ez egy érdekes probléma. Fontos a határozottság, hogy végérvényesen álljunk valami mellé, de a makacsság nem célravezető.Észérvekkel meggyőzhetőnek kell lenni, mert az a módszer, hogy csak azért mert a főnök azt mondta tudatos vagy tudattalan ellenállást és ellenszenvet válthat ki. Határozottnak és nem korlátoltnak kell lenni és látni kell, hogy éppen melyik irányba tendálunk éppen (l. első pont).

Eddig az első négy ismérv. Folyt. köv.

Forrás: Napoleon Hill - Gondolkozz es gazdagodj Bagolyvár Könyvkiadó

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingmoments.blog.hu/api/trackback/id/tr4314588478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.