Marketingmoments

A primer és szekunder kutatás

2015. november 11. 15:25 - Marketingmoments

Tanulási segédlet

A szekunder adatok nagyon sok hasznos információval segíthetnek egy kutatást. Előfordulhat, hogy egyes marketing problémák megválaszolásához, megoldásához elegendő az, ha csak szekunder adatokat gyűjtünk, ha csak ilyen adatokra támaszkodunk. A szekunder adatgyűjtést más szóval „íróasztal kutatásnak” is nevezzük, mivel a szükséges információkat össze tudjuk gyűjteni akár az íróasztalnál ülve is. A szekunder kutatás során már meglévő adatokra támaszkodunk. További előny ennél a kutatásnál az, hogy időt és költségeket is meg tudunk egyszerre takarítani, hiszen rövidebb idő alatt és a primer kutatásokhoz képest olcsóbban hozzájutunk a szükséges információhoz.

A módszer használatának  legfontosabb hátrányai:

Viszonylag gyorsan elavulnak az adatok

Nem biztos, hogy minden megválaszolandó kérdésünkre találunk megfelelő szekunder szekunder információt

További hátrány a módszerrel szemben az, hogy ki tudjuk-e választani a rendelkezésre álló nagy információ halmazból azokat, melyek a leginkább relevánsak a felmerült marketing kérdés megválaszolásának szempontjából.

Hol juthatunk szekunder információhoz?

  • Online és offline szaklapokból, újságokból
  • Online és offline publikációs anyagokból
  • Online és offline szakkönyvekből
  • Online és offline tanulmányokból
  • Online fórumokról
  • Statisztikai kiadványokból
  • Kutatóintézetek piackutatási eredményeiből
  • Blogokból

Primer információk Amikor a szekunder információk nem bizonyulnak elegendőnek, a vállalat megkérdezéssel, ankétokkal, fókuszcsoportokkal, interjúkkal, megfigyeléssel vagy kísérletezéssel szerzi meg a vállalat számára szükséges információkat.

Időbeliség szerint lehet:

  • egyszeri specifikus
  • omnibusz vizsgálat
  • ismételt, panelvizsgálat
  • információs panel, levelező hálózat
  • folyamatos adatgyűjtés.

A primer módszerekkel beszerezhető információk:

Vizsgálat tartalma szerint: tények, objektív jellemzők tervek, szándékok indítékok szokások reakciók vélemények

A vizsgálat alanyai szerint: fogyasztók, vásárlók felhasználók, beszerzők kereskedők, közvetítők (eladók, ügynökök) szakértők

A vizsgálat kiterjedése szerint: teljes körű vizsgálat reprezentatív vizsgálat

A kutatás tisztázandó kérdései: Miért, Hogyan, Hol, Mikor, Kivel?

Primer kutatás szükségessége

  • nem áll rendelkezésre megfelelő adatbázis
  • a rendelkezésre álló adatok már nem érvényesek
  • információk nem célcsoport-specifikusak
  • szekunder adatok információs korlátja áll fenn
  • bármilyen új információra van szükség

A vállalat saját maga, vagy ügynökséget megbízva szerez be információkat

Primer információk előnyei

  • az adatfelvétel egyedi céloknak megfelelően történik
  • az információ időszerű
  • adatgyűjtés módja ismert ás ellenőrizhető
  • a megbízhatóság szintje ismert 

Primer információk hátrányai

  • az adatgyűjtés drága és időigényes
  • bizonyos adatok nem szerezhetők be így
  • emberi erőforrás igénye nagy

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingmoments.blog.hu/api/trackback/id/tr648070548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.