Marketingmoments

Ügyvéd a Facebookon...borotvaél?

2013. április 04. 14:51 - Marketingmoments

justitia.jpgLehet hogy eddig csak az én figyelmemet kerülte el, hogy az ügyvédek "beköltöztek" a Facebookra is, hiszen most már évek óta szabad reklámozniuk, bár még messze állnak a nyugati, főleg amerikai kollégáik reklámozási lehetőségeitől, próbálnak élni a szabadsággal. Úgy gondoltam kicsit megnézem magamnak ezt a témát, hogy mennyire is kell egy ügyvédnek Facebook a reklámmal borotvaélen táncolni.

A szabályozás meglehetősen megköti az ügyvédek kezét, szigorúan korlátozzák, hogy mit állíthatnak magukról. Maguk az ügyvédek értelmezik a szabályozást, az alábbi írást dr. Hidasi Gábor tollából idézem:

Kérdés azonban, hogy mit fogunk érteni a hivatás méltóságával össze nem egyeztethető és ráadásul még hatást is keltő szlogen alatt. Lehet, hogy a hatáskeltésre alkalmatlan, de a hivatás méltóságával össze nem egyeztethető szlogen megengedett? Nyilván nem, csak a normaszöveggel van baj. Remélem, hogy ezt a felelősségre vonások során úgy fogják majd érteni, hogy az ostoba, feldicsérő, félrevezető és ízléstelen kereskedelmi szlogenek nem megengedettek, minden más igen. Írás közben támadt néhány félrevezető és ízléstelen ötletem (ne tessék lelopni!): Azt is elintézem, amit más soha! / Velem jogban jársz! / Majd én megvédelek! / Jogbiztonságot nálam, olcsón! / Ne tűrj! Válj! Segítek!

 Olyanokra is kitér az Etikai Kódex, mint a honlap vendégkönyve:

11/5.2. Az ügyvédi honlapon nem tartható fenn vendégkönyv. (Nem tartható fenn a honlaplátogatások számát a nyilvánosság számára hozzáférhet módon feltüntet számláló, illetve nem gyűjthetők a látogatók elektronikus levélcímei sem).

Ha ennyire szabályozott a honlap, a Facebook oldalon való megjelenést is nagyon meg kell gondolni, hiszen a "számláló" ott publikus, sőt láthatjuk is, hogy kik tartoznak a számokhoz, láthatjuk a hozzászólásaikat, de erre eddig tudomásom szerint még nem tért ki a szabályozás, esetleg itt gondolhatjuk úgy, hogy mindent szabad, amit nem tilos.

11/5.4. Az ügyvédi honlap nem tartalmazhat a hivatás méltóságával össze nem egyeztethet hatáskelt szlogent. Az ügyvédi honlaphoz nem kapcsolható a képernyőn látható bármely reklám közlésre szolgáló felület ("banner").

A Facebook azonban ezzel mit sem törődve megjelenít hirdetéseket a oldalak mentén, aminek a tartalmába, megjelenésébe nincs beleszólása az oldal tulajdonosának.

Igazat kell adnunk azonban dr. Hidasinak abban, hogy kereshetőnek és megtalálhatónak kell lenni, és a Facebook ehhez hozzá tudja segíteni az ott jelenlévőket. Már korábban is idézett írásában az alábbiakat olvashatjuk.

Az internetes megjelenés persze más. Társadalmi elvárás és alapszükséglet, mégpedig nem csak az ügyvédé, hanem a nagyközönségé is. Igényt tart arra, hogy kereshessen és találhasson. Ez már nem ügyvédi öncél, hanem közszükséglet.

Viszont újabb problémát vet fel, hogy milyen tartalommal lehet és kell megjelenni a Facebookon.

Ismét, ígérem utoljára, dr. Hidasit idézem.

A leghatásosabb ügyvédi megjelenés az interneten is az, ami tartalmas és disztingvált. Az ügyvédi honlapok zöme erre törekszik, de sok az információszegény és bulvár, ami nem a tudást és kreativitást üzeni, hanem az ügyvéd puszta létezését élőhelyén. Tarka képsorok jelennek meg az irodáról, a recepcióról (és ha csinos, a recepciósról). Láthatunk aktákat, polcokat és íróasztalokat, paragrafusokat állva és hanyatt, törvénykönyvnek látszó tárgyakat, a Parlamentet és Justitiát minden méretben és még gémeskutat is. Ott, ahol jogi-szakmai információk is fellelhetők, első sorban a jogszabályokat ismerhetjük meg (kellően elbutítva) és nem azt, ahogy az ügyvéd bánni képes velük. Mindemellett az ügyvédi honlapok általánosítható érdeme, hogy egyre inkább tükrözik fenntartójuk specializálódását.

A fenti idézet is, mint a többi is, a honlapra vonatkozik, hiszen a feljegyzés 2009-ben íródott, amikor még nem volt ilyen jelentős a Facebook felfutása, így még nem tértek ki a korlátozására, vagy szabályozására.

Az viszont elgondolkodtat, hogy milyen lehet a Facebook oldal külseje és tartalma egy ügyvédi iroda esetében. A Facebook közönsége tudjuk, hogy mire "bukik" elsősorban, legyünk humorosak, játékosak, legyenek szép képek az oldalon, esetleg idézetek. Nézzük ezt jogi oldalról: humor - tárgyalótermi poénok? azt hiszem olvastam ügyvéd Facebook oldalán ilyesmit, legalábbis meghökkentő sztorikat (megjegyzem, hogy ennek az oldalnak volt a legtöbb lájkolója amikor utoljára ebben a témában nézelődtem). Játékosak? Játsszon velünk, ingyen válhat?  Szép képek, na ezt még úgy-ahogy meg lehet valósítani, csak úgy, mint az idézeteket, bár utóbbiakat inkább gondolom kivitelezhetőnek. Legyünk népszerűek, de tartalmasak és disztingváltak?  Meddig mehet el egy ügyvédi iroda a Facebookon?  Hogyan gyűjthet lájkolókat?  A korábban idézett egyik pont szerint nem gyűjthetők a látogatók elektronikus levélcímei sem, tehát még ingyenes jogi hírlevelet sem ajánlhatunk az érdeklődőknek. 

Úgy látom, hogy nagyon megfontoltan, sok munkát belefektetve, és körültekintően eljárva lehet ismertté tenni egy ügyvéd nevét a Facebook világában. Sokat kell dolgoznia az oldal szerkesztőjének, hogy a megfelelő időzítéssel kerüljenek ki a posztok, amelyek részben populárisak, de nem alpáriak és részben szakmaiak, egyfajta ingyenes jogsegélyt nyújtva, ami azonban az ügyvédtől kíván többletmunkát a napi teendői mellett, illetve arra kell biztatni a látogatókat, hogy kérdezzenek, kérjenek tanácsot, ezáltal elinduljon a szóbeszéd marketing (world of mouth), amely felmérések szerint az egyik leginkább befolyásoló tényező, 28 ezer válaszadó 92 százaléka bízik a barátok és családtagok ajánlásaiban.

Kíváncsi lennék, hogy az ügyvédek hogyan látják ezt, várom a véleményeket kommentben!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingmoments.blog.hu/api/trackback/id/tr585188510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.