Marketingmoments

Az AIDA "D"-je

2013. január 09. 14:24 - Marketingmoments

aida.pngKezdetnek talán gyorsan elevenítsük föl mi is tulajdonképpen az AIDA modell.  Az AIDA modell (Lewis, 1898): egy termék eladásakor az eladó által követendő főbb tevékenységek leírása, azt foglalja össze, hogy miként is kell működnie a hagyományos reklámnak.

Attention - Figyelem felkeltése

A reklámok elsődleges célja, hogy felkeltsék a célcsoport figyelmét. Amennyiben a hirdetés nem elég érdekes, vagy nem a megfelelő helyen, hirdetési felületen jelenik meg, akkor az üzenet már a legelső lépésnél megbukik, és nem jut el a fogyasztókhoz.

Interest – Érdeklődés felkeltése

A következő fontos lépés, hogy a célcsoportunk tagjai ne csak felfigyeljenek a reklámokra, hanem fel is keltse az érdeklődésüket. Hiszen hiába látják, ha az üzenet nem érzik magukénak, nem ragadja meg az érdeklődésüket, már tovább is léptek, nem fognak törődni vele a továbbiakban. Tartós és intenzív érdeklődés esetén nagyobb az esély a vágy megszületésére

Desire - Vágy felkeltése  

Az érdeklődés után a hirdetett termék/szolgáltatás iránti vágyat kell felkeltenie egy sikeres hirdetésnek. Hiába érdekes és figyelemfelkeltő egy hirdetés, ha a fogyasztók úgy érzik, hogy egyáltalán nincs is rá szükségük. Ezt a bizonyos funkciót, a D betűt fogjuk részletesebben áttekinteni a későbbiekben.

Action - Aktiválás

Ha a célcsoportunk látta is a hirdetést, sikerült felkelteni az érdeklődésüket, sőt, már vágynak is a termékünkre/szolgáltatásunkra, akkor sem biztos, hogy nyert ügyünk van. Hiszen ha úgy érzik, hogy túl sok erőfeszítést kíván ezek beszerzése, akkor mindezek ellenére nem valószínű, hogy a vevőink lesznek. Ha azonban azt látják, hogy könnyedén hozzájuthatnak, nagy az esélyünk a sikerre.

A modell legfontosabb eleme a vágy, ennek felkeltése a reklám elsődleges célja, azt követi a cselekvésre buzdítás.

A reklámnak arra kell összpontosítania, hogy mit nyújt a termékünk vagy szolgáltatásunk a fogyasztónak, tudnunk kell, hogy mire vágynak az emberek.

A reklámban, ha pozitívan közelítjük meg a vágyakat, mutassuk meg, hogy mit érnek el az emberek a termékünk segítségével, hogyan fokozza elégedettségüket, jó közérzetüket.

Ha negatívan közelítünk, akkor hogyan nyújt megoldást a termék egy probléma megszüntetésére, hogyan kerülhetik el vele a veszteséget (pl. az autótulajdonosok vágynak arra, hogy elkerüljék a kocsi lopást). A negatív dolgok elkerülése, a már birtokunkban lévő értékek megóvása még a megszerzésnél is erősebb késztetés.

Nézzük mik a legfontosabb vágyak, amik az embereket mozgatják (összefoglaló Victor O Schwab nyomán):Mauritius_tengerpart.jpg

Jobb egészség: nagyobb erő, életerő, szívósság

Jólét: gondtalanság, luxus, kényelem

Több pénz: hogy elkölthessük, megtakaríthassuk, másoknak adhassuk

Több szabadidő: utazáshoz, hobbihoz pihenéshez, játékoz önfejlesztéshez

Nagyobb népszerűség: vonzóbb személyiség vagy személyes teljesítmény által

A teljesítmény felett érzett öröm: akadályok és versenytársak legyőzése, vágy arra, hogy jobbak legyünk

Jobb megjelenés: szépség, stílus, jobb fizikai megjelenés, tisztaság

Üzleti előmenetel: jobb állás, siker, megérdemelt jutalom

Biztonság idős korban: függetlenség, felkészülés az idős korra, betegségre

Társasági előmenetel: jobb körökben jutás, társasági elfogadottság (presztízsmárkák)

Nagyobb öröm: szórakozásból, evés-ivásból, más fizikai élvezetekből

További vágyak közül néhány:

Jó szülőnek lenni

Befolyással rendelkezni

Kreatívnak/hatékonynak/ modernnek/ társasági lénynek/ elsőnek stb. lenni

Érdemes azzal a szemmel átnézni a listát, hogy vállalkozásunk milyen vágyakat tud valóra váltani.

Termékünk például lecsökkenti egy munkafolyamat idejét, így a vásárlónak több szabadideje marad a hobbijára? Hangsúlyozzuk ezt a reklámunkban. Hiába írjuk le, hogy hány terméknagydíjat kaptunk, ha a vásárló nem tudja a saját vágyai megvalósításához kötni a termékünket.

Egy gyakorlati példa: a cég Facebook oldalának és blogjának szerkesztését átvállaljuk Öntől, így Önnek több ideje marad a cégvezetésre.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingmoments.blog.hu/api/trackback/id/tr815005923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.