Marketingmoments

Hogyan írjunk rádióreklámot? (2. rész)

2012. október 27. 10:36 - Marketingmoments

Ha  már rádióreklámról van szó, akkor azt is érdemes megnézni, radio2.jpg

hogy hol és kinek hirdetünk. 

Ugyebár 2 rádió-alaptípust különböztetünk meg:

1. Közszolgálati rádiók: kiadásaikat jellemző módon az állam fedezi; össztársadalmi érdekek, kulturális feladatok, speciális rétegigények figyelembe vétele áll a középpontban. Más értékeket közvetít, itt kevesebb a reklámidő, a célcsoport jobban körbehatárolt. Ilyenek pl.: Kossuth Rádió, Petőfi Rádió, Bartók Rádió

2. Kereskedelmi rádiók: szponzori és reklámbevételekből él, fő célja a szórakoztatás és a népszerűség, nagy hallgatótábornak igyekszik megfelelni. Ide tartozik pl.: Neo Fm, Class Fm, Rádió 1.

Az sem mindegy, hogy hirdetésünk az egész országnak szól, vagy csak a szűkebb pátriánknak. Erősen kétlem, hogy Mari néni vegyesboltja tudna olyat ajánlani Szekszárdon, hogy mondjuk, valaki Nyíregyházán felkerekedjen, csak azért, hogy éljen az ajánlattal.Tehát terület szerint lehetnek a rádiók:
Országos adók: egész országot lefedik; sugárzási idejük nagy; pl: közszolgálati rádiók, nagyobb kereskedelmi rádiók
Helyi (regionális) rádiók: behatárolt földrajzi területre korlátozódnak; akár napi pár órára szűkülhet a sugárzási idejük; pl: Balaton Rádió, Kapos Rádió, Lajta Rádió, Dió Rádió

És most jön az egyik leglényegesebb pont, a rádióreklámok fajtái. Jó lenne, ha megrendelő legalább ennyi támpontot adna a szerzőnek, hogy melyik típust is képzeli el a saját anyagához.

  • Közlemény: egy személy bevonásával készített egyszerű, zene nélküli reklámhír
  • Narratív reklámokban a beszélő vagy beszélők úgy közlik az információt, hogy a hallgatósághoz és nem egymáshoz intézik a mondanivalójukat.
  • Dialógus reklámokban a reklámüzenet két ember párbeszédéből derül ki
  • Tájékoztató reklám: egyszerű, informatív, párbeszéd jellegű, zenei összekötéssel és háttérrel készített
  • Speciális reklám: meghatározott szituációra, érzelmi és értelmi hatásokra épül
  • Mini reklám: nagyon rövid, márkahűség kialakítására alkalmas
  • Verses reklám: vidám, könnyed hangvételű
  • Reklámdalok („jingle”) lényege, hogy az információt ritmusos, dallamos környezetben halljuk meg, emiatt jobb az emlékezeti hatása. Ebből azért szemezgettem néhány szöveget, amit zene és dallam nélkül egészen  furcsa:

Univerzális Ajax Zsíroldó

Mint marslakók, úgy csöppentek,
A drága anyósomék most jönnek,
Jaj, mit tegyek, hogy rend legyen,
Hisz kosz és zsír ül mindenen!

Univerzális Ajax Zsíroldó
Az összes szennyeződést eltakarítom
Minden kis zug, ragyogni fog
Szemvillanás és kész vagyok!

Ez még anyósomat is meglepi!
El is viszi?

Monte

Gyermek vágya mi más lehet?
Egy boldog család és sok szeretet.
Monte gyermekkor.

Csokoládés, mogyorós,
Tejben gazdag, krémesen lágy.
Monte gyermekkor.

Egy boldog család és sok szeretet.
Monte gyermekkor.

Traubiszóda

Amikor az ember még csak kisgyerek,
Akkor is kell tudományos ismeret,
A természet ajándéka énnekem,
Minden cseppjét külön élvezem.
Felfrissít a dupla buborék,
Élvezem, de soha nem elééég.
Épp ezért a legkedvesebb slágerem;
Traubi traubi traubi,
Traubi traubi traubi,
Traubi traubi traubi
szóóóda

Vannak még további lehetőségek is a rádióban való megjelenésre, egyéb hirdetési formákat is igénybe vehetünk.

  • Szponzorált műsorok: gyakori és folyamatos megjelenés; műsor elején és végén találkozhatunk a cégnévvel; a hallgató úgy érezheti, hogy a szponzornak köszönheti a műsort, így pozitívan viszonyul a céghez
  • Nyereményjátékok szponzorálása során lehetőség van bemutatni a céget, termékeit és a nyereményt.
  • Reklámriportok alkalmával a vállalat részletes bemutatására van lehetőség, számos érdekes és fontos részlet előtérbe kerülhet.
  • Műsorvezető által felolvasott reklámok: befolyásolja a bemondó személyisége, megítélése; a hirdetés a műsor részét képezi.

Rádióreklám hatáselemei, még egyszer, kicsit kibővítve:

  • Szöveg: rádióreklám legfontosabb összetevője, hiszen ez hordozza a közölni kívánt információkat; nincsenek segítségre a színek és a formák; rövid, tömör, figyelemfelkeltő, meggyőző, hatásos.
  • Zene: figyelem megragadásában, hangulatfestésben játszik szerepet; bevezető zene, hézagpótló zene, aláfestő zene, háttérzene, befejező zene; egy-egy dallam felidézhet máshol látott reklámokat; szignál összeköti a dallamot a céggel.
  • Zörejek, zajok: segítséget nyújtanak a marketingüzenet eljuttatásában, mert a hallgató a furcsa zajra felkapja a fejét.
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingmoments.blog.hu/api/trackback/id/tr284872762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.