Marketingmoments

Jóslat, valóság, vélemény

2012. szeptember 20. 13:29 - Marketingmoments

gomb.jpgA sok átköltöző cikk közé néha kívánkozik egy-egy friss írás is, ez most egy ilyen. Ma csak úgy egerésztem össze-vissza, és találtam egy jóslatot a marketing trendekről erre az évre vonatkozóan. Igaz még nincs vége ez évnek, de nagyobb részén már túl vagyunk, így gondoltam, nézzük mi lett a jóslatokból, és miről mi jutott eszembe.

Kiindulásként a 2011-es események: a Microsoft megvette a Skype-ot, a Google elindította saját közösségi hálózatát, a Google+-ot, a Twitter és a Facebook pedig megkerülhetetlen reklámfelületté vált.

1. jóslat: Automatikus marketing

Korábban az online marketing az e-mailekre, hírlevélküldésre és a céges honlapok kezelésére korlátozódott. 2011-ben ehhez már hozzá kellett tenni a közösségi médiában felbukkanó fogyasztókkal való kapcsolattartást is. Ez a trend 2012-ben is folytatódni fog, sőt egyre több szervezetnek ez lesz a legfontosabb platformja – szól az előrejelzés. És hol van ebben az automatika? Többször tapasztaltam, hogy az online felületek is olyanok, mint a háziállatok, akkor szeretik a gazdit, ha rendesen törődik velük. Én folyamatosan szemmel tartom a forgalmat, a hozzászólásokat, az aktualitásoknak megfelelő tartalmakat rakok ki a Facebook oldalakra. Persze léteznek olyan eszközök, amik segítenek az időzített posztolásban, de ezek nem helyettesítik a szerkesztői szemet. Most nem tudok olyan területet felidézni, ahol előre, automatizálva szabad lenne elengedi egy kampányt a maga útján, hiszen így az interaktivitás legnagyobb előnyéről mondunk le,  a visszajelzések értékéről.

2. jóslat Mit tud egy munkavállaló?

A közösségi hálózatok jelentőségének a növekedése miatt az eddiginél is fontosabbá vált, mi a fogyasztók véleménye a termékünkről vagy a szolgáltatásunkról. A trend már 2010-ben elkezdődött, az idén az lesz a változás, hogy a cégek a munkavállalóikat és „megszállott” fogyasztóikat is rábírják a tartalom előállítására és megosztására. Ők is segítenek definiálni a márkát. Ez igaz, de nem könnyű feladat. Elkötelezett munkavállalókkal kell bírnunk ahhoz, hogy tartalmat kapjunk tőlük, és ez is saját tapasztalat. A megosztás már teljesen más, de ott is sok múlik rajta, a kolléga megértse, saját jól felfogott érdeke a cég fejlődése. Itt egy kicsit azt érzem, hogy az amerikai hurrá-optimizmus és az ottani csapatszellem szeretne megjelenni itt is, de ez egy másik ország. Mi magyarok vagyunk és másként állunk ezekhez a dolgokhoz. Lenne értelme megtanulni a jó dolgokat Amerikától, de erőltetni nem szabad. Be kell vallanom, hogy engem is kiráz a hideg a kötelező csapatépítéstől. Erre is kellene valamilyen magyarosabb alternatívát találni.

 A rajongók megnyerése pedig egy egészen más ponthoz tartozik.

3. jóslat Figyeld a véleményem

Az a szükséglet, hogy folyamatosan értesüljünk barátaink aktivitásáról, a közösségi hálózatok látogatóinak egyre növekvő számához vezetett. Világosan érzékelhet, hogy a véleményükre is jobban odafigyelünk, és nagyobb hangsúlyt kap a személyes ajánlás. Az ezzel kapcsolatos szimbólumok is terjednek, mint például a „like” és a +1.  Itt egy picit elkalandozok, mert valamelyik délután a kedvenc energiaitalomat kortyolgatva néztem a dobozán a webcímet és Facebook oldal linkét, és azon gondolkodtam, hogy tényleg ez az első számú a saját ranglistámon, ha van rá lehetőség, biztosan ezt veszem és mégsem néztem meg soha az oldalaikat. Hát most cikkírás közben megnéztem mi a helyzet a Facebook oldalukkal és mindjárt vissza is tudok kanyarodni a jóslathoz, egyik oka, hogy soha nem kattintottam rá az, hogy egyetlen ismerősöm sem kedveli az oldalt, a másik, hogy nem találtam olyan tartalmat, ami megfogott volna. Sok oldal jött már létre a Facebook-on és bizony az ember nem ér rá egész nap böngészni, így az ismerősök megosztásai valóban komoly jelentőséggel bírnak. Amikor az első oldalt csináltam, akkor is izgalmas volt látni, hogy egy-egy ismerős megosztása milyen vonalú terjedést indított el.

4. jóslat Like-ok és mérések

A tartalom mellett egyre fontosabb lesz a like-ok száma, amihez szükségesek lesznek a videók is. A digitális tartalomszolgáltatók nagyobb figyelmet fordítanak a design-ra, mert ez kell ahhoz, hogy megnyerjék a fogyasztók tetszését. Mivel egyre pontosabb információk állnak rendelkezésre az olvasókról, ezt célcsoportra szabva tudják megtenni. Arra is lehet számítani, hogy a Facebook a Hulu-val vagy a Buddytv-vel együttműködve közösségi tévét indít. Még tartja magát a Like alapú sikermérés. Pedig a rajongók száma csak egy jó alap az ismertség növeléséhez, de ez nem minden. Lehet 10 000 rajongó, ha csak 20-30 fő az a kemény mag, aki látogatja az oldalt, kommentel, megoszt. Kevés helyen látom, hogy értenék mi fontos még: a látogatottság és az, hogy beszéljenek róla. A design jó dolog, de nem minden. El kell találni a látogatók ízlését, olyat kell tálalni, amit szeretnek, de legyen benne kép vagy humor, vagy valami okosság. A jóslat második felében olvasható közösségi tévével én még nem találkoztam, ha valaki igen, jelezze, legyen szíves.

5. jóslat Minden mobil

Tovább terjed a mobil eszközök alkalmazása bizonyos területeken, például az utazásban, a gasztronómiában, a vásárlásban. Egy friss tanulmány szerint ma az amerikai felnőttek egyharmada használ okostelefont, és ez a szám a jövőben emelkedni fog. Az USA-ban az átkattintási arány már most nagyobb mobile eszközökről, mint asztali gépekről. Előrejelzések szerint 2015-ben a nyaralások 50 százalékét mobil eszközről foglalják le. A jelenséghez a piaci szereplők is alkalmazkodnak. Ezek tények, amit szerintem az is magyaráz, hogy a bárhol bármikor használható eszközökön mondjuk metrózás közben lazán kattintunk egy hirdetésre, mert csak az időt ütjük el utazás közben, nem dolgozunk.

6. jóslat Virágzik a promóció

Az utóbbi időben a válság miatt az amerikai fogyasztók is árérzékennyé váltak – többek között ez vezetett az olyan, komoly árengedményt nyújtó cégek virágzásához, mint például a Living Social, a Groupon, a Zulily. Ezeknek várhatóan 2012-ben is egyre több követőjük lesz. Erre az olyan nagy website-ok is felfigyeltek, mint az Amazon.com, és elkezdtek hasonló szolgáltatásokat nyújtani. Érdekes, hogy a mapi ajánlatok között egyre több lesz a helyi. A piac okos szereplői egyre inkább kihasználják a mobil piacok és a geo-alkalmazások biztosította lehetőségeket. Az árérzékenységen én is sokat gondolkodom jártomban keltemben, hiszen látható, hogy ahogy fogy az emberek tartaléka, annál inkább próbálnak spórolni. A hozzám eljutó kuponos ajánlatok viszont néha meglehetősen meredek dolgokat ajánlgatnak még a kedvezmény ellenére is boros áron.  Reggel azon gondolkodtam, hogy a hagyományos kuponokat ritkán látom. Ezeknek nyugaton nagyobb hagyományuk van, főleg Amerikában vannak kivágható kuponok, ha jól tudom. Pedig nem járna nagy plusz költséggel, ha a hirdetés egy részét kuponná alakítaná a megrendelő, mert lenne egy visszacsatolása is. Az online lehetősége előre törése mellett érdemes megtartani a régi módszerekből a működőket. Ami még szintén friss tapasztalat, a szórólapon osztogatott nem a legjobb választás (éppen futó akciója valakinek), nagy népszerűségű lapokban érdemes elhelyezni szerintem, mert valami miatt a vásárló már arra a lapra szavazott, elfogadja a tartalmát hitelesnek.

7. jóslat Nincs más lehetőség

A kisebb és az üzleti technológiákra fókuszáló cégek már tavaly is sokat használták marketingcélokra a közösségi médiát. Ez a trend az idén tovább folytatódik: azoknak a cégeknek, amelyek meg akarják őrizni előkelő helyezésüket a keresési listákon, nem lesz más választásuk. Ismét csak egyet tudok érteni a jóslattal, de a cégek egy része ezt még nem látta be, vagy nincs rá ideje, vagy kapacitása.

A jóslatok forrása: http://btl.hu

Szólj hozzá!
Címkék: mobil like Facebook

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingmoments.blog.hu/api/trackback/id/tr824790306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.