Marketingmoments

Mi a vintage?

2012. augusztus 22. 14:47 - Marketingmoments

vin_4.jpgAz előző bejegyzés vintage stílusban keletkezett plakátokról szólt, és később lett is egy kis vita belőle, hogy mi is tulajdonképpen a vintage.

Utánanéztem és most egy, a marketinghez nem igazán köthető rövid ismertetés következik.

A „vintage” szó eredetileg a borászatban volt használatos, például a portói borokat nevezték így: a Porto Vintage egy „évjáratos” bor a kiemelkedően jó és ekként kihirdetett évek terméséből. Két-három évig nagy fahordókban, majd közel húsz évig palackban érlelik. A bor régiségére, és minőségére utalva nevezték vintage-nak, majd ugyanezen jellemzők miatt honosodott meg a kifejezés a divat és a lakberendezés világában is. A szó magyar jelentése többek között: régies, kopottas, klasszikus. Tulajdonképpen minden, ami nosztalgiát ébreszt, vintage-nek nevezhető.

A vintage szó a 20-as évektől a 70-es évek közepéig viselt öltözékekre, kiegészítőkre és lakberendezési tárgyakra vonatkozik. A retro viszont az 1975-től a 90-es évekig divatos holmikat jelenti. Vagyis, a vintage nem retro és a retro nem vintage!

A vintage stílus jellemzői:vin_2_1.jpg

- játékos stílus, a különleges, régi darabokat újakkal párosítja, valamint izgalmas kiegészítőkkel, eredeti és egyedi összeállítást alkotva, vagyis izgalmas, vicces, olykor infantilis, szexi, csajos, vidám és merész

- a tárgyak összhatásukban régiesnek, vagy használtnak tűnnek. A lényeg a tűnik szón van, mert egy vadonatúj darab is kelthet használt hatást, ami a vintage stílus egyik alapjellemzője

- a színek csak a lakástextileken tarkák, maguk a használati tárgyak, bútorok egyszínűek és jellemzően világosak, pasztell színűek, vagy nagyon finoman és visszafogottan díszítettek. A környezet így kiegyensúlyozottá, nyugodttá válik.

 - az anyagok tekintetében a természetes anyagok, a meleg színű fák, kosarak, cserepek dominálnak.

- a régi fényképek, grafikák, akvarellek a stílus fontos kiegészítői

Ez a nosztalgikus irányzat számos stílus jegyeit viselheti magán. Az ide sorolható tárgyakat, kiegészítőket nem lehet egy katalógusból lemásolni – jó adag kreativitás szükséges a melegséget árasztó hangulat kialakításához. a régi holmik eredeti funkciójától eltérő használat (például, a sufniból kimentett széket használhatjuk éjjeli szekrénynek, vagy a régi fém sütisdobozt virágcserépnek)

És miért népszerű?

vin_1.jpgRészben hangulati megjelenési eszköze annak a szemléletnek, hogy azoknak a tárgyaknak is helye van otthonunkban, amelyek már nem csillognak úgy, mint fénykorukban, nem a legmodernebb kialakításúak, de még praktikusak, használhatók. Részben egyfajta tudatosság is szerepet játszik, hiszen egy régi tárgy felhasználása, átalakítása jóval kevesebb környezeti terhelést jelent, mint kidobni és újat beszerezni.

Mindezzel párhuzamosan az is erőteljes irány, hogy otthonainkban szeretnénk minél több természetes anyagot alkalmazni, és egyre többen kerülik a műanyagok, környezetre vagy épp az egészségre káros anyagok használatát. A régebbi korok bútorai, berendezési tárgyai természetes hatást keltenek, meleg színű fák, fonott kosarak, cserépedények.

A színek elsősorban a kiegészítőkben jelennek meg, mintás textilek, több árnyalatban megjelenő dekorációs, berendezési elemek. Ám a bútorok jobbára egyszínűek, és gyakran kopottak.

Szólj hozzá!
Címkék: stílus vintage

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingmoments.blog.hu/api/trackback/id/tr964725965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.