Kiállítás/vásár egy vállalat és termékeinek bemutatására kiválasztott hely, esemény vagy más bemutatkozási szituáció, abból a célból, hogy a közönséget magához vonzza és segítségével elérje kitűzött kommunikációs céljait.
Mind a vásár, mind a kiállítás egy olyan szimulált piaci helyzet, amikor a kínálat és a kereslet térben és időben koncentráltan találkozik.
Jellemzőjük:
- A termék megjelenik a valóságban
- Kétoldalú kommunikáció valósul meg
- Kipróbálási lehetőség
- Információközvetítés hatékony módja
- Leginkább elősegíti új kapcsolatok kiépítését
A kiállításon való részvétel egy lehetőség, amely megfelelő felkészülés esetén hozzásegíti a céget, hogy önmagát, termékeit, szolgáltatásait megismertesse a számára fontos vásárlói célcsoporttal.
A vállalatnak célszerű megvizsgálni, hogy hol jelenjen meg mint kiállító, és hol mint szakmai látogató.
- A vásár, kiállítás választásának oka lehet:
- a vásár tematikája illeszkedik a promóciós programba
- a piaci lehetőségek kiaknázatlansága
- a rendezvény időzítése jól illeszthető az eladási tervekhez, termeléshez
- az új termék bevezetését hatékonyan segíti a választott esemény
- a potenciális vevőkre hatnak a kiállított termékek
- A vállalatok a vásárok, kiállítások következő típusain való megjelenésről dönthetnek.
- Közönségesemények- azok a vásárok, mezőgazdasági bemutatók, amelyek a nagyközönség számára nyitottak
- Kereskedői események- olyan kiállítások, amelyen azonos termékek forgalmazásával foglalkozók találkoznak és a nagyközönséget kizárják
- Magánrendezvények- egy adott vállalkozás az általa kiválasztott közönségnek rendez kiállítást
- Szimpóziumok, konferenciák és szemináriumok- válogatott célközönség számára
- A kiállítás, vásár értékelhetőségének szempontjai:
- versenytársak megjelennek-e?
- Milyen értéke (rangja van) az üzleti életben?
- Mennyire professzionális a szervezés?
- Honnan érkeznek a látogatók?
- Milyen a külföldi és hazai kiállítók aránya?
- A kiállítás, vásár értékelhetőségének szempontjai:
További döntési szintek:
- Régi vagy új termékkel jelenjen meg a piacon: a vállalatnak a vásáron a leginkább piacképes termékével célszerű részt venni. Akkor érdemes a kiállítási részvételt új termékre alapozni, ha az új termék elég széles körben eladható és ezáltal a részvétel költségei a későbbiekben megtérülnek.
Kiállításon való megjelenés céljai:
- Meglévő piaci pozíció erősítése
- Új pozíciók szerzése
Az egyes célok esetén a következők alkalmazhatók:
Meglévő piaci pozíció erősítése |
Új pozíciók szerzése |
Mindkét cél esetén alkalmazható |
Versenytársak megfigyelése |
Új termék bemutatása |
Fogyasztókkal való találkozás |
Meglévő piaci kapcsolatok ápolása |
Új piacokon történő fellépés |
Termékek tesztelése |
Alkalmazottak motiválása |
Új piaci stratégia kipróbálása |
Image építés |
Vevőszolgálat |
Képviselők keresése |
Piaci információk gyűjtése |
Termékcélok:
- új termék bemutatása,
- terméktesztelés
Ár-kondíciós célok:
- piaci árszint megismerése,
- árrés felkutatása
Disztribúciós célok:
- új piacok megismerése,
- új kereskedelmi kapcsolatok felvétele,
- meglévő üzleti kapcsolatok ápolása, erősítése,
- megrendelések szerzése
Kommunikációs célok:
- ismertség növelése,
- márka megismertetése,
- új kapcsolat kiépítése,
- potenciális vevőkkel való találkozás,
- új technológiák megismertetése
Kutatási célok:
- piaci információk gyűjtése,
- új üzleti lehetőségek felmérése,
- konkurenciavizsgálat.