Marketingmoments

A piaci szegmentáció tényezői, a piaci pozicionálás

2015. november 14. 20:55 - Marketingmoments

Tanulási segédlet

  1. piac szegmentáció (szegmentációs ismérvek kiválasztása (nem, kor, foglalkozás), a piac részekre osztása)
  2. célpiac kiválasztás ( a szegmensek eladást segítő előnyeinek feltárása és a célpiac kiválasztása)
  3. pozícionálás (a pozícionálási lehetőségek pontosítása (ármeghatározás) és a pozícionálási koncepció kidolgozása)

Piac szegmentáció: adott ismérv szempontjából olyan egynemű csoportok kialakítása, melyek egymástól lényegesen különböznek. (pl. anyukák, iskolások, nyugdíjasok)

Szegmentálás három fő lépése:

  • Kutatás: feltárják a vevők motivációjának, szokásainak
  • Elemzés: kutatás során nyert adatok segítségével homogén csoportok kialakítása, amelyek a piac felosztását jelentik
  • Profil meghatározás: szegmensek kialakítását, azonosítását és jellemzését jelenti

Piaci szegmentáció során alkalmazott változók

  1. vevők jellemzője (pl.: kor, nem, képzettség)- ezen ismérvek bármely termék/szolgáltatás piacának felosztásánál alkalmazhatók, ezért alapváltozóként definiáljuk.
  2. magatartásjellemzők /termék iránt/(pl.: használati szokás, attitűd, márkahűség)- ezek az információk ált. a szegmentáció kutatási és elemzési szakaszában kerülnek pontosításra ezért leíróváltozóként definiáljuk.

Szegmentáció során alkalmazott alapváltozók a következő csoportokra oszthatók:

  1. Geográfiai szegmentáció: piacot földrajzi egységek szerint osztják fel (lakóhely típusa, régió, ország stb.)
  2. Demográfiai szegmentáció: piacot különböző népességi jellemzők alapján osztják fel (kor családi állapot, nem, jövedelem, foglalkozás, képzettség, vallás, családi életciklus)
  3. Pszichográfiai szegmentáció: fogyasztókat olyan lélektani tényezők alapján osztják csoportokba, mint a személyiség és/vagy életstílus

Szegmentáció során alkalmazott leíróváltozók a következő csoportokba oszthatók:

  1. Preferencia skála: egyes termékjellemzőknek tulajdonított fontosság, döntéseiket egyfajta fontossági döntés határozza meg
  2. A vásárlás indítéka, a felhasználási alkalom lehet szokásos vagy speciális
  3. Felhasználói státusz: fogyasztók lehetnek nem használók, először használók, rendszeresen használók, már nem használók
  4. Használat gyakorisága, mértéke alapján történő felosztás: néhány alkalommal használók, átlagos mennyiségben használók, nagyfogyasztók
  5. Márkahűség alapján: fogyasztó lehet márka hű, részben márka hű, márkaelhagyó

Célpiac kiválasztás lehetőségei:

  1. Termék specialízáció

A vállalat egyfajta termékre specializálódik és az eltérő fogyasztói csoportok igényeit elégíti ki a termék különböző változataival. Előnye, hogy a vállalat egy bizonyos termék piacán jó hírnévre tesz szert. (mobiltelefongyártók)

  1. Piac specialízáció

Egy fogyasztói szegmens többféle igényét elégíti ki a vállalat. (babakellék gyártók)

  1. Szelektív specialízáció

A vállalat többféle piaci szegmens elvárásait elégíti ki a legkülönbözőbb termékekkel. (pl, Yamaha gyárt motort, hangszert, HIFI-t)

  1. Teljes piaci lefedés

Vannak olyan – differenciált marketinget alkalmazó- vállalatok, amelyek minden elérhető vevőcsoport számára kínálnak különféle termékeket. Komoly tőkeerőt igényel, ezért ált. nagyvállalatok alkalmazzák. (Tesco)

  1. Egy szegmentumú koncentráció

A vállalat egyetlen piaci csoportot céloz meg egy termékkategóriával. (pl. Ferrari)

Piaci pozícionálás:

A termékpozícionálás egy adott piacon egy bizonyos termék versenytársaihoz viszonyított helyzetének meghatározása és ennek tudatosítása a vevőkben. (pl. mobilszolgáltatók egymás díjcsomagjaihoz pozícionálják saját, új díjcsomagjaikat)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://marketingmoments.blog.hu/api/trackback/id/tr458078870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása