A család, a háztartás mint a gazdaság legkisebb egysége nagyon fontos a marketingszakemberek számára. A legtöbb termék/szolgáltatás fogyasztói a háztartások.
Családháztartásnak nevezzük azt a háztartást, ahol legalább kér ember él együtt, akik vér szerint vagy házasság révén rokoni kapcsolat fűz össze. A család kultúrafüggő, homogén, tagjai általában együtt gazdálkodnak és együtt hozzák döntéseiket. A családi háztartás az az egység, ahol a kulturális értékek és a magatartásnormák az egyik generációról a másikra átadásra kerülnek. A családi háztartás nagymértékben befolyásolja a vásárlási és fogyasztási szokásokkal kapcsolatos attitűdöket.
A háztartások funkciói:
- Háztartásvezetés, irányítás, szervezés
- Fogyasztás
- Munkamegosztás
- Jövedelem és vagyonkezelés
- Vásárlási és beszerzési döntéshozatal
- Tárolási, készletezési mechanizmus.
A háztartások funkciói közül prioritást élvez a fogyasztás, de a rendelkezésre álló anyagi és nem anyagi források befolyásolják.
Családformálódás, családstruktúra
A házasságkötések alakulása Magyarországon: mind a nők, mind a férfiak általában 26 éves kor felett kötik első házasságukat, amit lényegesen befolyásol a képzettség, a felsőfokú végzettségűek 25-29 éves korban vagy a 30-as éveik elején kötik meg első házasságukat. A háztartások összetételének alakulásában a házasodási arányszámok csökkenése és a válási mutatók emelkedése érezhető. Ezzel egyidejűleg növekedett a gyermeket egyedül nevelők, valamint az egyszemélyes háztartások részaránya is. A párkapcsolatban élők összetételét számottevően befolyásolja, hogy egyre többen választják az élettársi együttélést.
Gyermekvállalás: folyamatosan csökkent a születésszám is, amit erősen befolyásol szintén a képzettség, mivel a diplomás nők többségénél a szülés időpontja kitolódik a 20-as éveiknek a végére, illetve a 30-as éveik elejére.
A magyar háztartások kiadási szerkezete
A háztartások kiadásainak főbb csoportjai:
- Élelmiszer
- Lakásfenntartás
- Közlekedés, hírközlés
- Művelődés, üdülés, szórakozás
- Egészségügy, testápolás
- Lakásfelszerelés, ruházkodás
- Élvezeti cikkek
- Egyéb személyes célú kiadás
A tartós fogyasztási cikkek elterjedtsége utal a háztartások vagyoni helyzetére és preferenciáira (pl. a mobiltelefon, a számítógép, az Internet robbanásszerű elterjedése).
Döntési szerepek a családban
Az egy háztartásokban élők alapvető jellemzője, hogy a rendelkezésre álló pénzből közösen gazdálkodnak, amik közös döntéseket tételeznek fel. A család minden tagjának van valamilyen szerepe a vásárlási döntéshozatalban.
Kezdeményező: aki a vásárlást kezdeményezi
Befolyásoló: akinek a véleménye befolyásolja a vásárlási döntést, az alternatívák figyelembevételét, a döntési kritériumok megállapítását, az értékelést és a döntést.
Döntéshozó: aki a végleges vásárlási döntést meghozza. Természetesen vannak közös döntések (férj+feleség) is, sőt a gyermeket is egyre gyakrabban vonják be a döntéshozatalba.
Beszerző: aki a tényleges vásárlást végrehajtja, elmegy az üzletbe, telefonon vagy interneten megrendeli az árut.
Használó: a termékek használója. A legtöbb terméket többen használják vagy fogyasztják. A használó nem feltétlenül ugyanaz a személy, aki a terméket megvásárolja.
A család vásárlási döntési típusai:
- Önálló (autonóm): egymástól függetlenül hozzák meg döntéseiket.
- Férjdomináns (pl.: műszaki cikkeknél inkább a férj dönt)
- Feleségdomináns (pl. az élelmiszer, ruházkodás vásárlásánál inkább a feleség dönt)
- Közös döntések: különösen magas vásárlói érdekeltségű, nagyobb kockázattal járó vásárlások esetében fontosak, amikor a családnak együtt kell élni a döntés következményeivel.
Családi életciklus
A családi viszonyokban bekövetkezett változások következménye a vásárlási és fogyasztási szerkezet változása.
Az életciklus szakaszokat négy változóval jellemezzük: az életkor, a családi állapot, a családfő foglalkozása, a gyermekek jelenléte és életkora. Az egyes szakaszokban a családok vásárlóereje, szükségleteik. Motivációik és forrásaik eltérőek.
Szinglik: jól kereső egyedülálló nők/férfiak, akik vagy nem voltak, vagy korán elváltak. Általában jól jövedelmező állással, gyakorta vezető pozícióval rendelkeznek, napi 10-12 órát dolgoznak. 25-40 év közöttiek, egzisztenciálisan függetlenek.
A szinglik fogyasztási szokásaik:
- Kedvelik a jó minőséget, a divatos márkákat
- Szeretik kipróbálni az új, különleges dolgokat
- Sokat költenek a szórakozásra, szeretnek jó éttermekbe járni,
- Kedvelik a divatos, felkapott új helyeket
- Sokat költenek fitness klubbokra és a márkás divatos felszerelésekre
- Egészségtudatosabbak, mint az átlagos fogyasztók
Kapcsolatban élők/Fiatal házasok: jelentős vasárlóerő, valószínű mindkettő dolgozik. Fontos számukra a párjukkal töltött idő és a kikapcsolódás, szórakozás.Két tendencia: tartós fogyasztási cikkek kereslete, szórakozás, utazás, vagy takarékoskodnak lakásra, illetve a hiteleket törlesztik, és ez határozza meg vásárlási szokásaikat.
Házaspár gyerekkel: amíg a gyerek kicsi, az ő szükségletei határozzák meg a családi kiadásokat; amint elkezd nőni, többet kell költeni a taníttatására, öltöztetésére és étkeztetésére. Kamaszkorban fontossá válik számára a divat, így többet vásárol, leginkább szüleivel együtt. Előtérbe kerülnek a családi kiszerelésű termékcsomagok.
Nyugdíjasok: a magyar népesség 1/5-ét alkotják. Csökkenő vásárlóerő, több időt töltenek otthon.
A nyugdíjasok fogyasztási szokásai:
- Élelmiszerkiadásaik magasabbak
- Könyvekre, újságokra egyre többet költenek
- Egészségügyi kiadásaik magasabbak, mint az aktívaknak.
A gyermek, mint célcsoport
A gyermekek befolyásolóm szerepe a családok vásárlási döntéseikre szerte a világon növekszik. A gyermekek hatalmas piacot jelentenek, szerepük megnőtt. Ennek oka, hogy a nők kevesebb gyereket vállalnak és több szabadságot adnak gyermekeiknek.
A gyermekek csoportja egyszerre hármas piacot képvisel:
- A gyermekek jelenlegi saját fogyasztása
- A család fogyasztására gyakorolt hatásuk
- Jövőbeni fogyasztók
A gyermekek vásárlási szokásait az is befolyásolja, hogy mikor engedik a szülők a gyereküket először egyedül vásárolni. Az, hogy a szülők hány éves korban bízzák a gyerekre a kisebb vásárlásokat, függ a gyermek személyiségétől, fejlettségétől és a család nevelési elveitől.
A gyermekek egyben közvetett fogyasztók is, mivel egyrészt a szülők, nagyszülők vásárolnak a számukra, másrészt az egész család részére vásárolt termékekből is részesednek.
A gyermekek, mint a szüleik tanácsadói is fellépnek, ugyanis egyre növekvő befolyást gyakorolnak szüleik vásárlási döntéseikre. A gyerekek legtöbbször szüleiknél több információval rendelkeznek a gyártókról és a márkákról. A gyermekekre jellemző az impulzusvásárlás, ami megtetszik, azt azonnal meg akarják venni vagy vetetni.
A gyerekek a legtöbb termék és szolgáltatás jövőbeni piacát is jelentik. A vállalatok nagyon hamar felismerték a gyermekpiacban rejlő tényleges és potenciális lehetőségeket. Meghódításukra nemcsak nekik szóló reklámüzeneteket terveznek, hanem különféle akciókat is szerveznek, hogy minél előbb ébresszék fel bennük a termék/márka birtoklása iránti vágyaikat. A gyerekek szeretik és szívesen nézik a nekik készített reklámokat, amik azért sikeresek, mert ez a korosztály igen könnyen befolyásolható, hiszen nincs még szilárd értékrendjük, alapvetően vágyaik vezérlik őket, és azonnali szükséglet kielégítésre törekednek. Könnyen fogékonnyá válnak az új ismeretekre, a reklámokból folyamatos impulzusokat kapnak és ezek nyomán újabb és újabb szükségleteik alakulnak ki.
A tájékozott fogyasztók új nemzedékének érdekében a gyereket segíteni kell. Hogy minél előbb bekapcsolódjanak a családi vásárlási döntési folyamatba.
Irányzatok:
Dinamikus irányzat: milyen a családtag érdekérvényesítő szerepe a családi életciklus különböző szakaszaiban?
A családi életciklus az emberi életíven keresztül a család összetételének változását írja le.
- Egyedülállók
- Friss házasok
- Tele fészek I-III. (a gyerek felcseperedése)
- Üres fészek I-II. (a gyerek felnőtt, elhagyta a családot; új családot alapít)
- Magányos túlélők
Probléma: nem foglalkozik a válás tényével; a ciklusok sorrendisége felbomolhat; nem mindig megy végbe az egész folyamat; azt feltételezi, hogy szisztematikusan követik egymást a részek
Statikus irányzat: bizonyos termékek vásárlásánál a család melyik tagja bizonyul aktívabbnak?
- a család döntéshozatal lehet egyéni / csoportos
- a csoportos döntés során betöltött szerepek lehetnek:
- kezdeményezők
- befolyásolók
- döntéshozók
- beszerző
- felhasználók
- Döntési típusok lehetnek:
- önálló
- férj-domináns > szerepháromszög modell
- feleség-domináns
- közös döntések
Szerepháromszög modell problémái:
- feltételezi az előre elosztott feladatok vannak
- figyelmen kívül hagyja a kulturális eltéréseket
- figyelmen kívül hagyja a gyereket
- nem foglalkozik a szereposztás változásával
A gyerekek szerepe a családi döntéshozatalban
- A gyerek dominanciája függ:
- a gyerek korától
- a testvérek számától
- a szülők által biztosított önállóság mértékétől
- A gyerekek növekvő szerepének okai:
- az egyszülős családok, háztartások növekvő száma
Pl.: Kína: 1 gyerek à a gyerekek kiskirályok lettek, elkényeztetés, egyre többet és többet akarnak a kevés gyereknek megadni a szüleik
- kevesebb átlagos gyerekszám
- magasabb jövedelmű háztartások részarányának növekedése à gyerekek így több mindent szeretnének, több mindent kapnak meg
A gyerek több szempontból érdekes:
- a gyerekek önálló fogyasztók, közvetlen vásárlók is
- másrészt közvetett vásárlók, mert a gyerek befolyásolja a szülőt
- tanácsadók és befolyásolók (pl. számítógép, IPOD, stb. vásárlásánál ők az informáltabbak, naprakész információik vannak)
- a jövő piaca a gyerek (Müller 2001) à márkahű fogyasztókká válhatnak
Szerep, státusz
Szerep: viselkedési minta, mely szorosan kapcsolódik meghatározott szociális, társadalmi pozícióhoz, magatartásminta, melyet bizonyos társadalmi kontextusban elvárnak az egyéntől.
Szerepkonfliktus: pl.: anya vs. nő
A két szerep felvállalása konfliktushoz vezethet, mert az egyik ellentmondhat a másiknak.
Szereptúlterhelés: túl sok szerep vállalása, és ezeknek megfelelni akarás
Státusz: az egyénnek a társadalom hierarchikus rendszerében, illetve az egyes csoportokban elfoglalt helyét jelenti. Ez lehet öröklött vagy megszerzett.
Franciaországban például az öröklött státusznak van presztízse.
„Az vagy, amit fogyasztasz”
A szimbolikus fogyasztás felértékelődött, státuszszimbólum felértékelődik.
Pl.: megveszed a nagyobb autót, mert nem akarsz lemaradni.
Szimbolikus fogyasztás: növekvő jelentősége mögött az életstílus-elemek (értékrend fogyasztási- és vásárlói magatartásra gyakorolt domináns hatása) húzódnak meg.
Pl.: anyák napi ajándékot azért veszek, mert valakinek a gyereke vagyok és eleget szeretnék tenni a gyermeki kötelezettségemnek.
Forrás: Hofmeister-Tóth Ágnes: Fogyasztói magatartás