Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Marketingmoments

mm_logo_uj_50.JPG

Marketingpillanatok innen-onnan

Remekelek Ajándék

 Kattints ide a termékek megtekintéséhez:elek_blog.jpg

Reklámgazdaság

Hamburger Béla tanár úr a tanítás mellett többek között egy kiadványt is szerkeszt, melyben különböző marketing kérdésekkel foglalkozik. A kiadványok egy részét, a teljesség igénye nélkül és természetesen a Tanár úr engedélyével szeretném megosztani Önökkel is. A kiadványok az alábbi linkekre kattintva Pdf formátumban teljes egészében letölthetők. Remélem Önök is haszonnal forgathatják majd őket

Reklámgazdaság 2008 március - a vállalatok társadalmi felelősségvállalása

Reklámgazdaság 2008 április Médiatudor

Reklámgazdaság 2008 május-június - országarculat, országmárka

Reklámgazdaság 2008 október-november - a fogyasztói elégedettség mérése

Reklámgazdaság 2008 december - haszontalan utasítástok, szigorúan komolytalanul

Reklámgazdaság 2009 január - környezettudatosság, mint versenyelőny

Reklámgazdaság 2009 július - Reklámválság - Válságreklám

Reklámgazdaság 2009 augusztus-szeptember - Életstílus jellemzők és kommunikáció

Reklámgazdaság 2009 november-december - A weboldalak használatának kutatási módszere

Reklámgazdaság 2010 január-április - reklám szakirodalom múltja

Reklámgazdaság 2011 június-július - Megosztott válsággeneráció

Reklámgazdaság 2011 augusztus-szeptember - Viselkedés alapú célcsoport képzés az interneten

Reklámgazdaság 2012 január-február - Product placement

Reklámgazdaság 2012 május- Bob könyve

Reklámgazdaság 2013 január-március - Reklámfilmek fogyasztói tesztelése

Reklámgazdaság 2013 május-július - Mit csinál a hetvenes évek magyar reklámja?

 

Mboglarka

Bérelhető tollnok

Korábban több "művésznéven" is írtam blogokba, különböző témákban a felsőoktatástól a környezetvédelemig. Valamikor a megrendelő dobta fel a témát, valamikor nekem kellett találnom valamit, ami érdekes lehet a blog közönségének. Most megpróbálom egy csokorba gyűjteni a bejegyzéseket, bár erősen kétlem, hogy minden írásomat sikerül összegereblyéznem.  Továbbra is szívesen vállalok cikkírást, vagy készítek blogbejegyzés, mint a listából kitűnik változatos témákban. Ha szüksége van a segítségemre a marketingmoments.fb@gmail.com címen jelezheti.
 Alább pedig a különböző írásaim:

Döntéstámogatás - marketing

Hogyan vagy kreatív?

Nem csak ésszel él a diák...

Tanulási tippcsokor

Célok, irányok

Ókori utak, ókori utazók

Építs márkát magadból

Környezetvédelmi világnap 40 éve

Te szedd!

Egy különleges érv a környezetvédelem mellett: Majom orchidea

A nemzetközi hét emlékei

Egy iskola, ahol feleselhetsz

Újrahasznosítás IKEA módra

Útikalauz a kreativitás birodalmába

Eb, aki a dobozát meg nem eszi

Meguntad a könyved? Csinálj belőle szobrot!

Első állomás: Észak Velencéje

A víz lesz a jövő kőolaja?

Szellem, kastély, szálloda

Egy borongós hétfő este...

A nyelvtudás és mi

Prágai séta

Z generáció

Prága egyéb szépségei

Tényleg elérhetetlen az egyetemi küszöb a szegény fiatalok számára?

A magánintézmények az új felvételiben

Tehetségeink: Végső Adrienn

Tehetségeink:Horváth Lili

Kakukkfű

Bazsalikom

Körömvirág gyógyszer és dísznövény

A világ 5 legdrágább sajtja

Legénybúcsú és leánybúcsú

Referenciák

Lapozza át virtuális referenciakönyvünket!

Marketingmoments referenciák

Kapcsolat

Ha kérdése van, Facebook-oldal üzemeltetésre van szüksége, esetleg cikkírásban segíthetünk, forduljon hozzánk bizalommal.

marketingmoments.fb@gmail.com

Címkék

AIDA (1) AIDS (1) ajándék (1) akció (2) Alekszej Scsuszev (1) Alfons Mucha (1) állatkert (1) Amerika (1) Apple (1) Ariel (1) Auchan (1) autó (1) Benetton (1) betiltott jelenet (1) Bibendum (1) bifidus (1) billboard (1) blog (1) BMW (1) Böjte Csaba (1) bölcsész (1) bolhapiac (1) Bolsoj Színház (1) botrány (1) buzz (1) cianid (1) cica (1) Coca Cola (2) csokoládé (2) csomagolás (3) Dan Schwabel (1) Dargay Attila (1) da Vinci (1) díj (1) direct mail (1) DM (1) doboz (1) Effie (1) egyiptomi (1) Einstein (1) eladás (1) előny (1) első (1) énmárka (1) értesítő (1) étterem (2) Extreme Silver (1) Facebook (17) Fedák Sári (1) fenékreklám (1) feng shui (1) Festina (1) fontosság (1) formai jegyek (1) fotó (2) Frizzante (1) gerilla (2) gerillamarketing (7) Golden Drum (1) Google+ (1) Google Alerts (1) Gusztáv (1) gyógyszer (1) gyümölcs (1) Handel (1) havazás (1) hirdetés (3) IKEA (1) indiai (1) infógrafika (1) ingyenes tárhely (1) instant marketing (1) Interspar (1) játék (1) József Attila (1) Kabos Gyula (1) kastélyszálló (1) kávé (1) kenyér (1) kép (1) keresztmarketing (1) kivetítés (1) komment (1) konvertálás (1) könyv (4) környezet (1) koteka (1) Kotler (1) Közösségi Kalandozások (1) krimi (1) kulcsszó (1) kupon (2) lájk (1) lájkvadászat (1) Lego (1) Lélekpillangó (1) Lévai Richárd (1) Levinson (3) Lewis (1) like (1) Linkedin (1) Lipóti (1) logó (1) magyar (1) márka (1) marketing (6) Mentos (1) minimalizmus (1) mobil (1) modell (1) morbid (1) Moszkva (1) Nescafé (1) névjegy (1) Newton (1) Norbi (1) Ogilvy (1) oldal (2) olvasás (1) óra (2) öreg (1) óriási (1) országimázs (2) ötletes (4) panzió (1) Papp-Váry Árpád (1) parfüm (1) piac (1) Pinterest (1) pizzeria (1) plakát (15) polski (1) Postabank (1) PR (2) promóció (1) pszichológia (1) Qzone (1) rádióreklám (2) ragasztó (1) rajz (2) régi (2) régió (1) reklám (38) reklámszöveg (1) retró (1) Rexona (1) Richardson (1) Ries (1) Saatchi&Saatchi (1) Sajdik Ferenc (1) sajt (1) sajtó (1) Sas István (1) sikersztori (1) Skype (1) spam (3) Sprite (1) stílus (1) strand (1) Stühmer (1) SWOT (1) szakmunka (1) számla (2) számolócédula (1) Szekeres Nóra (1) szellem (1) személyiségmarketing (1) szerkesztés (1) szilva (1) szlogen (2) szóbeszéd marketing (1) szovjet (1) sztori (1) tartalommarketing (1) telefon (1) termékleírás (1) teszt (1) Tonk Emil (1) törzsvásárlói kártya (1) Toscani (4) Tóth József Füles (1) Trout (1) Tumblr (1) túrva jó (1) tűzoltók (1) tv (1) Tweetping (1) Twitter (2) Tylenol (1) Ugly Models (1) ügyvéd (1) újság (1) vágy (1) vámpír (1) Váncza (1) vásárló (1) vers (1) Victor O Schwab (2) vidám (1) video (6) videó (2) vintage (3) vírusfilm (1) vírusmarketing (2) vírusvideó (1) Vkontakte (1) webshop (1) Wippenfürth (1) word of mouse (1) X-faktor (1) Youtube (1) youtube (1) Zámbó Krisztián (1) ZMOT (1) zöldséges (1) zuhany (1) Címkefelhő

Számolócédula, reklám a kézben

2012.10.05. 13:04 Marketingmoments

A reklámtörténet apró, nem túl hosszú életű eszközét, az úgynevezett számolócédulát szeretném most egy kicsit bemutatni, mert azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy még akár újjá is születhet.

szam1.jpegA kicsi, hosszúkás, képes papírszelet, a gépi pénztárblokk elődje volt a számolócédula, a hatékony reklámhordozó. "Azért született a világra, hogy mosolygó színes arcával mindenkit meghódítson, akinek csak a keze ügyébe kerül, vagy akinek a pillantása reá esik, de örökösen csak a hátát mutogatja, a hátát, amin ott van a számla, amit fizetni kell..."(Reklámélet, 1938.) 

A számolócédula a 19. század utolsó harmadában jelent meg. Fénykorát a századforduló idején élte (elsősorban az Osztrák-Magyar Monarchia területén), ahol hihetetlen mennyiségben nyomtatták áruk, cégek szolgáltatások bemutatására. A számolócédulákat leginkább szatócsboltok, vegyeskereskedések, fűszer- és csemegeüzletek, kávéházak használták, melyeket tömbökben kaptak a nagykereskedőktől és a gyáraktól.  Gyártók és kereskedők nyomatták ezerszámra cégük, vagy árujuk reklámozására, melyet összekapcsoltak a számlaadással. Használatuk nem csak az elegáns fővárosi üzletekre korlátozódott: közkézen forogtak vidéki boltokban és számoltak rajtuk kávéházak, vendéglők pincérei is.Természetesen a kiskereskedők saját, csak boltjaikat hirdető cédulákat is csináltattak (viszonylag kis példányszámban), a már akkor is szép számú gyűjtők legnagyobb örömére. 

A számolócédulákat a díszítő grafika sokfélesége jellemzi. Ábrázolnak gyárakat, üzletportálokat és megszámlálhatatlanul sokféle árucikket, szolgáltatást, melyek hol bájosan, hol vidáman sok humorral, hol harsogón, olykor kihívóan hívták fel magukra a figyelmet. Az egykori vevőket szlogenek, rímes sorok szólították meg és a kor ízléséhez igazodott stílusuk. A művészi kivitel színvonalát a megrendelők igényessége és nem utolsó sorban anyagi lehetősége határozta meg. A sokszor jellegtelen ábrák betűk halmazából kiemelkedtek azok a grafikák, melyek például a szecesszióhoz kapcsolódtak, vagy a kor neves művészei (Berény Róbert, Faragó Géza, Bíró Mihály) alkottak.szam9.jpeg

A kis, képek reklámok túlélték az első világháborút. A 20-as években meginduló gazdasági pezsdüléssel a "miniatűr propaganda-hadsereg" ismét bekapcsolódott az áru eladásáért folytatott harcba.

Az önállósult reklámgrafika különböző irányzatai a számolócédulákon is békésen megfértek egymás mellett. Versenytársai ugyan megszaporodtak a reklám és a számlaadás területén, mégis megélték a második világháborút is. Leginkább a kisebb üzletekben, ahol az eladó és a vevő kapcsolata még erős volt.

A számolócédulákkal a gyermekszíveket célozták meg és meg is hódították. Az egy-egy árucikket reklámozó sorozatok és variációk már a buzgón gyűjtő apróságok örömére készültek. Az egy tenyérben könnyen elférő reklámok nem ritkán hatalmas plakátok formájában is megjelentek. Emiatt a számolócédulákat miniatűr plakátoknak is nevezik.

szam 13.jpeg Meglepően sokféle maradt fenn belőlük, vélhetően a szorgos gyűjtőknek köszönhetően. Amiket a mostani bejegyzésben megmutatok, azok abszolút véletlenszerűen, a teljesség igénye nélkül kerültek kiválasztásra. 

A híres pezsgőgyárak (Francois, Törley), a neves italforgalmazók (Dreher, Gottschlig, Zwack), az ismert édességkészítők (Stollwerck, Szerencs), a szalámigyárak (Dozzi, Herz, Pick) megengedhették maguknak a legjobb minőséget és a neves grafikusokat, de a kiskereskedők és kisvendéglők sokszor az olcsóbb nyomdai terméket választották. A kis cédulák nem csak grafikát, hanem reklámszöveget, háztartási tanácsokat és recepteket is megjelenítettek. Íme egy csokorra való: 

 

 

"Ki a Szent István malátakávét issza,szam7.jpg
Annak a feje mindig tiszta."

"Bátor az indián,
Szent István malátakávét vesz aranyán."

"Szent István malátakávé jó eledel,
Okos leszel, ha ebből eszel."

"A szívem csak érte dobban,
Semmit nem szeretek jobban,
Ezt kívánom, azt az egyet:
A Szerencsi konyak – meggyet."

"Papa, máskor is jó leszek
És egész nap szót fogadok,
Ha estére megint, mint ma
Szerencsi csokit kapok."

"Rossz fát tesz a tűzre, ha nem az
"NDUSTRIA"
Faárúgyár és Fűtőanyag RT-nél szerzi be
tűzifa szükségletét, mert csak ott kap jó száraz
IMPORT TŰZIFÁT"

Már a XIX. század végén divat volt a magyar árúk népszerűsítése a piacon:

szam10.jpg"Hazafiasan cselekszik az a magyar asszony,
aki a külföldi árúk helyett
BÉKÉSSY és Tsa. Debreczeni czég
SZAPPANAT vezeti be háztartásába."

Háztartási tanácsként: "Hogyan tartjuk el a borjúhúst? Nyáron is napokig eláll a pincébe, ha csalán közé rakjuk. Ecetes rongyba csak marhahúst lehet csavarni, a borjúnak rossz íze lesz tőle." Egy "Maggi számolócédulán a szágóleves elkészítését olvashatjuk és az "Oetker" céduláinak mindegyikén süteményrecept található, ez hasonló a vanília, sütőpor, élesztő, sőt most már lisztek, cukrok csomagolásán található receptekhez.

Források: http://www.fehervar.net/cikkek/08/szecplakat/

http://budapestantikvarium.hu/szamlalocedulak-toertenete.html

http://www.logoterv.hu/magyar/oldalak/szamolocedula/

szam12.jpeg

szam2.jpg

szam3.jpg

szam4.jpg
szam5.jpg

szam6.jpg

szam 15.jpgszam 14.jpg

szam8.jpgszam11.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://marketingmoments.blog.hu/api/trackback/id/tr874821537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.